Dino's, Romeinen en drones in één boek? Het werkt!

Laurie 07 juli 2019
Taran Matharu brak wereldwijd door met zijn "Summonder" serie waarin we konden genieten van de avonturen van Fletcher en zijn vrienden in de strijd tegen de orks. Nu is het tijd voor een nieuwe serie van deze auteur: "Contender". Het eerste deel, De Uitverkorene, verscheen in juni.

Verwachtingen
Ik was volledig overdonderd door "summoner", ik had niet verwacht het zo tof te vinden. Dat schiep hoge verwachtingen voor De Uitverkorene, want was dit net zo goed? Ik had positieve tegenzin om het boek te lezen, want wat als. Ik kan zeggen dat die tegenzin niet nodig bleek en dat ik dit boek op één tropische middag van begin tot eind uit las.

Schrijfstijl
De schrijfstijl is zoals ik die van Taran Matharu ken: vlot en hier en daar humoristisch. Ik zat hierdoor snel in het verhaal.

Plot
In het begin vond ik het plot nog wat moeilijk te duiden. Je zit wel meteen helemaal in de actie, want het eerste hoofdstuk begint middenin het speelveld. Langzaamaan kwam je meer over hoofdpersoon Cade te weten, maar op een gegeven moment hield at op. Ik denk wel dat hier in de vervolgdelen nog op wordt ingegaan, want ik heb het gevoel dat de puzzel nog niet is opgelost. Ik ben ook benieuwd of we meer over de achtergronden van de andere personages te weten gaan komen. Wat me enigszins verbaast is dat er een naam op de achterkant staat die niet terugkomt in dit boek. Waar is Harriet gebleven? Of komt ze later te voorschijn? Het is Taran Matharu uitstekend gelukt om een vlot leesbaar verhaal neer te zetten waarin mensen en dieren uit verschillende tijden bij elkaar komen in één universum. Toen ik voor het eerst te maken kreeg met al deze mensen en dieren vroeg ik me af waar dit boek heen zou gaan, maar ik begon het steeds unieker en beter te vinden.

Eindoordeel
Hoewel ik in het begin nog zoekende was en me afvroeg wat mijn eindoordeel van De Uitverkorene zou zijn, kreeg ik daar naarmate het verhaal vorderde een steeds beter beeld van. De schrijfstijl is vlot, de setting uniek. Je stapt direct het speelveld in en vraagt je, net als Cade, af wat dit allemaal is. Ik hoop wel dat we als lezer meer informatie krijgen over hoe de deelnemers zijn geselecteerd, want die informatie ontbreekt nog. Tevens vond ik het bijzonder dat er iets op de achterflap staat dat niet in het boek voorkomt. Misschien wel in de volgende delen? Ondanks deze kleine irritatie krijgt De Uitverkorene van mij 4,5 sterren, want het blijkt echt te werken als je dino's, Romeinen en drones in een verhaal Stopt.

Meer recensies van Laurie