Een verrassend en geslaagd debuut wat me nooit zou zijn opgevallen

Laurie 15 augustus 2019
Ik kwam The million pieces of Neena Gill van Emma Smith-Barton voor het eerst tegen op Hebban en ik besloot op te zoeken waar het boek over gaat. Deze samenvatting maakte mij erg nieuwsgierig en van het een kwam het ander: dit boek ging op mijn “wil ik lezen” plank. The million pieces of Neena Gill is het debuut van Emma Smith-Barton. Bij debuten ben ik altijd erg voorzichtig met het hebben van verwachtingen, want je bent nog niet bekend met het werk van deze auteur en je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Zodoende begon ik in het boek en zou ik wel zien wat er op me af kwam.

Het verhaal heeft me verrast. Ik bleef me de hele tijd afvragen wat er met Akash is gebeurd en waarom hij is verdwenen. Deze vraag wordt pas laat in het verhaal beantwoord, waardoor je als lezer de hele tijd nieuwsgierig blijft. Ik geloofde, net als Neena, dat hij weer terug zou komen. Het is de auteur gelukt om een goed beeld neer te zetten van een psychische aandoening, al zeg ik dit wel uit het perspectief van een leek. Dat ik hier niets vanaf wist zorgde ervoor dat ik de dingen geloofde die Neena geloofde. Bij mij viel het kwartje pas na een bepaalde gebeurtenis, maar toen werd het voor Neena ook duidelijk. Als je als auteur zoiets voor elkaar kunt krijgen is dat erg knap.

De schrijfstijl van Emma Smith-Barton vond ik prettig om te lezen. Het Engels is gemakkelijk, waardoor het boek geschikt is voor de niet zo ervaren Engels lezer. Doordat het Engels gemakkelijk te volgen is – en door het verloop van het verhaal – had ik dit boek snel uit. De zinnen en hoofdstukken zijn kort, de dialogen zijn makkelijk. Het verhaal bleef me boeien en hield me in zijn greep, want “Akash komt vast wel terug toch?”.

Diversiteit speelt een belangrijke rol in The million pieces of Neena Gill. Neena en haar familie zijn Christelijke Pakistani’s en psychische problematiek vormt een belangrijke pijler van dit verhaal.

Het moge duidelijk zijn, voor mij is The million pieces of Neena Gill van Emma Smith-Barton een zeer aangename verrassing. De auteur snijdt een thema aan waar tot op heden nog steeds een stigma omheen hangt: psychishe problematiek. Daarnaast is de schrijfstijl pakkend en vlot en de vraag wat er met Akash is gebeurd hield mee een hele lange tijd bezig.

Meer recensies van Laurie