Niet de gehoopte vampier revival

Laurie 24 september 2022
Een jaar of vijftien geleden waren boeken met vampiers enorm populair. Voorbeelden hiervan waren Vampire Academy van Richelle Mead en Twilight van Stephenie Meyer. Deze vampierhype is een stille dood gestorven om nu langzamerhand een comeback te maken. Eén van deze comeback boeken is Youngblood van Sasha Laurens. Dit boek gaat over vampiers op een exclusieve kostschool. De een vindt een lijk, de ander doet ontdekkingen over haar familie. En oh ja. Ze kunnen elkaar niet uitstaan, maar beginnen toch meer voor elkaar te voelen. Oftewel, het recept vor een goede vampier YA. Klopt dit ook?

Kat Finn en haar moeder kunnen amper rondkomen. Zeker niet omdat Hema, de bloedvervanger die ze drinken om niet geïnfecteerd te raken met een mysterieuze ziekte, alsmaar duurder en duurder wordt. Kat en haar moeder leven onder mensen, maar Kat wil al jaren naar Harcote. Dit is een zeer exclusieve kostschool voor vampiers. Haar moeder is het hier niet mee eens, Kat vervalst daarom haar moeders gegevens om zo in het geniep toegelaten te worden op deze school. Dit lukt en ze mag er dankzij een weldoener naartoe op basis van een volledige beurs. Daar ontmoet ze Taylor Sanger, een meisje dat al jaren in het welvarende Vampirdom leeft. Ze is echter klaar met de conservatieve denkwijzen in deze wereld, vooral als het over seksualiteit en geaardheid gaat. Ze is namelijk openlijk lesbisch. Het enige dat ze moet doen is nog twee jaar zien te overleven op Harcote. Als ze ontdekt dat Kat haar nieuwe kamergenoot is, baalt ze enorm. Taylor en Kat waren ooit beste vriendinnen, maar die vriendschap liep stuk. Een vampierlijk en documenten in het archief van de school zorgen ervoor dat Taylor en Kat besluiten om samen te werken om de geheimen van deze school boven tafel te krijgen. Waar ze alleen niet op hadden gerekend is dat de chemie tussen hen nog niet is verdwenen. Zal het hen lukken om het mysterie van Harcote te ontrafelen en ondertussen hun eigen gevoelens een plekje te geven?

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit Kat en Taylor. Hierdoor leer je beide meiden goed kennen. Hierin kun je goed merken dat Vampirdom behoorlijk ouderwets en conservatief is, Taylor en andere schoolgenoten hebben vaak moeite met de suggesties die Kat doet. Dit gaat dan vooral over persoonlijke voornaamwoorden, racisme, diversiteit enzovoorts. De auteur heeft Kat heel woke neergezet waardoor ze mij al snel begint te irriteren. Ik heb niets tegen het aankaarten van racisme en het gebrek aan diversiteit, maar soms slaat de maatschappij hier een beetje in door. Dit is in Amerika, waar het verhaal zich afspeelt, wel een tikkeltje erger dan in Nederland. Hier erger ik mij in het dagelijks leven al aan, dus om dit in een boek terug te zien vond ik extreem vervelend. De werelden van Kat en Taylor kunnen niet nog meer van elkaar verschillen, dus om deze tegenstelling te zien vind ik dan wel weer goed. Helaas zorgt dit er wel voor dat ik geen van beide personages erg leuk vond. De andere personages in het verhaal zijn niet goed genoeg uitgewerkt om hier een mening over te vormen.

Wat mij eveneens tegenvalt is de plot. Het verhaal begint goed met de introductie van Kat en Taylor om daarna over te gaan op het schoolleven op Harcote. Helaas duurt dit stuk te lang en komt er weinig schot in het verhaal. De geheimen uit de archieven van de schoolbibliotheek worden pas rond de helft van het boek ontdekt. Het vampierlijk laat zelfs nog langer op zich wachten, inmiddels is het verhaal dan al voor ruim zestig procent gevorderd. Wie verwacht dat de plot na beide vondsten in een stroomversnelling komt, komt bedrogen uit. Er passeren zeker wat gebeurtenissen de revue, maar geen van deze is echt interessant. Het voelt alsof de auteur niet goed weet hoe verder te gaan met het verhaal, deze gebeurtenissen volgen elkaar namelijk in een rap tempo op. Hierdoor is er weinig tijd voor verdieping of om spanning op te bouwen. Het activisme dat door het hele verhaal heen sijpelt draagt hier ook niet aan bij.

Ondanks dat de uitwerking van zowel de personages als de plot zeer matig is, leest het boek wel vlot weg. Helaas redt het het daar niet mee. De verwachtingen die de flaptekst schept, zijn te hoog. Je verwacht veel meer van een boek met vampiers en zeker als er een lijk in het verhaal voorkomt. Youngblood van Sasha Laurens kabbelt echter voort zonder spanning en is hierdoor niet de vampier comeback die ik hoopte te zien.

Meer recensies van Laurie