Op avontuur op het magische Arranmore!

Leen Gilis 07 juli 2019
De kaarsenmaker van Arranmore gaat over Fionn Boyle die samen met zijn oudere zus een bezoek brengt aan hun opa op het eiland Arranmore. Vanaf het moment dat Fionn het eiland opstapt, lijkt het onder zijn voeten tot leven te komen. Het eiland kiest eens per generatie een Stormwachter. Fionn's opa is de huidige Stromwachter en zal dus binnenkort zijn taken neerleggen, want de tijd voor een nieuwe Stormwachter is gekomen. Maar diep onder de grond bevinden zich nog duistere krachten uit het verleden die gewacht hebben op de komst van Fionn....

Van uitgeverij Baeckens books en uitgeverij Fantoom kreeg ik de eer dit boek te lezen en recenseren. En dit heb ik met plezier gedaan! Het eerste wat me opviel toen ik het boek binnenkreeg was de prachtige cover die me direct nieuwsgierig maakte naar het verhaal. Ik ben dan ook dezelfde dag nog begonnen met het te lezen.

Vanaf de eerste bladzijde werd ik het verhaal ingezogen. De schrijfstijl die gebruikt wordt is zo creatief en leest lekker vlot weg. Voor je het weet bevindt je je op het magische Arranmore en daar begint het avontuur. Samen met Fionn ga je op ontdekkingstocht en verken je stukje voor stukje de geschiedenis van het eiland. Dit gebeurt op een unieke en mysterieuze manier waardoor de interesse van de lezer echt gewekt wordt. Naarmate je verder leest in het boek wil je steeds meer te weten komen over het betoverende eiland.

Tijdens het lezen van het boek ga je vooral veel op avontuur met Fionn en zijn opa, maar ook Tara speelt een grote rol. Fionn is een lieve jongen die nog nooit op het eiland geweest is. Tara, zijn koppige zus, is er wel al eerder geweest waardoor Fionn zich soms wat uitgesloten voelt. Al snel bouwt hij een hechte band op met zijn opa die zorgt voor een gezellige sfeer in het verhaal. Doorheen het avontuur kibbelen Fionn en Tara veel. In het begin was Tara dan ook een redelijk irritant karakter, maar naar het einde toe raakte ik ook gehecht aan haar. De personages zijn allemaal zo uniek en leuk bedacht dat het boek eigenlijk nooit saai wordt.

Catherine Doyle heeft een meesterwerk gemaakt van Stormwachter. De wereld van Arranmore is ongeƫvenaard en spreekt tot de verbeelding. Door de luchtigere schrijfstijl leest het boek als een sneltrein en voor ik het wist was het uit. Het boek bevat ook veel mysterieuze elementen die de interesse van de lezer gevangen houden tot en met de laatste bladzijde. Het boek nam me mee op een onvergetelijke en magische reis, ik kijk al uit naar het volgende deel!

Meer recensies van Leen Gilis