emotionele rollercoaster

leentje4trixie 12 april 2020
Sietske Scholten is een Nederlandse schrijfster die bekend staat om haar meeslepende verhalen. Haar roman BEET staat in de top 10 van Best beoordeelde Nederlandstalige Literaire romans van Bol.com.
Daarnaast schreef Sietske Scholten onder andere de literaire thrillers DE FATALE UITWEG, ZOEK MIJ NIET en DE SCHADUW VAN ELVIRA. Via haar website: www.sietskescholten.nl is het e-book van DE SCHADUW VAN ELVIRA gratis aan te vragen. Sietskes nieuwste literaire thriller wordt verwacht in juni 2020.

Beet is het waargebeurde verhaal van deze auteur en haar gezin van een liefde zonder toekomst omdat een piepklein beestje spreekwoordelijk roet in het eten gooide.
Daarvoor gaan we een aantal jaren terug in de tijd toen Elise nog gezond was een tijd dat wij elkaar nog niet kenden.
Nu jaren later ontmoeten Elise en Marjolein elkaar de vonk slaat over.
Marjolein is zwanger maar het noodlot slaat toe de baby sterft in Marjolein's buik maar gelukkig is Elise er die sleept haar hier doorheen.
Na een paar maanden verlangt Marjolein naar nieuw leven en ze word terug zwanger Eline verheugd zich samen met Marjolein op het moederschap en haar ziekte de ziekte van lyme verdwijnt naar de achtergrond het geluk lijkt eindelijk aan hun kant te staan.
Terwijl Marjolein's buik groeit gaat de gezondheid van Eline weer achteruit de ziekte van Lyme slaat weer toe.De strijd is nog niet gestreden.
Dit is een verhaal over liefde, ziekte(Lyme)en loslaten Sietske raakt daarbij aan thema's die haar twee jaar in de ban hielden daarvoor schreef ze meeslepende verhalen,literaire thrillers fictie dus.
Beet is spijtig genoeg realiteit.

Ik ken teken vooral als vieze minuscule beestjes die zich vasthechten bij huisdieren,kat of hond en zich volzuigen met bloed daarna vallen ze er terug af,dat ze ook de mens als gastheer(mevrouw) uitkiezen is me bekend.Dat ze de ziekte van Lyme kunnen voortbrengen is me ook bekend alleen heb ik nooit iemand gekend die de ziekte had/heeft bijgevolg wist ik ook niet dat ze zo'n heftige symptomen of ziekte vervolg veroorzaken.

Ik vind dat deze auteur een prettige schrijfstijl heeft ik las al eerder een thriller van haar (Odins lot).
Ook dat boek heeft een fijne schrijfstijl het is wel fictief maar ze weet je als lezer te boeien vanaf de eerste blz.
Wat moedig om je waargebeurd verhaal neer te pennen Sietske veranderd weliswaar de namen in haar boek om het gevoel te creëren er geen deel van te zijn en beter afstand te kunnen bewaren maar gemakkelijk is dat toch niet al heeft ze dit misschien ook kunnen gebruiken in haar verwerkingsproces.
Het verhaal heeft een origineel onderwerp ik ken geen andere auteurs die over de ziekte van Lyme hebben geschreven fictief of niet.
Het is ook een leerrijk verhaal zo lees je wat de beet van een teek voor verwoestende effecten op je lichaam kan hebben.
Hoe een sportief en gezond iemand verandert in een ongeneeslijk doodziek persoon met onhoudbare pijnen lyme valt je hele imuumsystheem aan.
Het is een heftig verhaal want dit wens je niemand toe,hoeveel pijn maar vooral voor hoelang kan je dit aan?
Het is ook een mooi verhaal je voelt de liefde van deze twee unieke vrouwen alle kommer en kwel maar ook vele mooie momenten.
Sietske heeft er een beklijvend verhaal van gemaakt het pakt je vanaf de eerste zin en na de laatste zin blijf je verdwaasd achter je moet dit even laten bezinken.
Kan je bij dit soort verhalen van spanning spreken?In zekere zin wel de auteur neemt je mee naar een deel van haar leven dat heftig en intens was de spanning is er één van waar leid ze ons mee naar toe en hoe loopt dit af?

Bedankt Sietske voor de inkijk in je leven en de les die je ons meegeeft of toch wat ik eruit geleerd heb.

Neem het leven niet te vanzelf sprekend hou van de mensen om je heen en geniet van iedere dag en ieder moment.

Meer recensies van leentje4trixie