Ben je bang en onzeker?Vrees dan de fluisterman.

leentje4trixie 17 september 2019

Als de deur half open staat,hoor je het gefluister vroeg of laat.
Alleen buiten spelen is niet pluis,dan kom je nooit meer thuis.
Als je je raam niet stevig sluit,dan tikt hij weldra tegen de ruit.
Als je verdrietig bent en zit te balen,dan komt de fluisterman je halen

De fluisterman is uit en ik kan alleen maar zeggen wow,wat een boek,ik heb er echt van genoten.

Jake is een zeer in zich zelf gekeerd jongetje.Het liefste zit hij alleen en tekent.
De papa van Jake weet niet zo goed hoe hij zich met zijn zoon moet bezighouden en Jake heeft zo 'n gevoel van oei wat moet ik voor mijn vader doen zodat hij zich niet teleurgesteld voelt in mij?
Jake heeft denkbeeldige vriendjes waarmee hij praat en één meisje verwittigt hem en zegt,alleen buiten spelen is niet pluis,dan kom je nooit meer thuis.
Jake's mama houd zich het meeste met haar zoon bezig die twee verstaan elkaar.
Op een dag voelt ze zich niet goed en terwijl Jake's papa hem van school haalt slaat het noodlot toe,ze sterft.
Jake en zijn papa nemen een nieuwe start en verhuizen naar het vredige Featherbank of dat is toch wat ze denken dat het er vredig is.
Twee maanden geleden verdween de 6jarige Neil Spencer van een braakliggend terrein van de jongen is sindsdien geen spoor.
Twintig jaar geleden verdwenen er in Featherbank al eens 5 jongens die later vermoord werden terug gevonden maar deze moordenaar zit levenslang in de gevangenis dus hij kan de dader niet zijn.
Jake en zijn papa trekken in hun nieuwe huis en een week lang lijkt alles beter te zijn en Tom is blij dat Jake eindelijk zijn draai gevonden heeft.
Maar dan gedraagt Jake zich nog vreemder dan eerder in hun oude stek.Hij praat weer met zijn denkbeeldige vriendjes en praat met een vreemde stem alsof hij een rollenspel speelt.
Jake wil bij zijn vader in bed slapen want een monster fluistert aan zijn raam zegt hij.
Er gebeuren steeds vreemdere dingen,Tom doet ook een nare vondst en er gebeuren onverklaarbare zaken.

Eerst is het spannend.Dan is het eng.Daarna is het ronduit beangstigend . En dan lees je verder op eigen risico'. A.J.Finn

Alex North heeft een fijne schrijfstijl,aangenaam en vlot leesbaar,geen moeilijke ingewikkelde zinsbouw.
Korte hoofdstukken en niet al teveel personages die goed uitgebouwd worden.
Spanningsopbouw is zeer goed.Tot halverwege het boek is de spanning nauwelijks voelbaar maar toch onderhuids aanwezig wat maakt dat je het verhaal toch interessant vind.
Het gaat hier om Jake een 6 jarige jongen daar voel je je zo mee begaan alsof je naast hem staat je wil hem en zijn vader helpen.
Als het verhaal in een stroomversnelling komt wil je verder lezen tot het einde.
De schrijver weet je een aantal keer te verrassen want als je denkt oh ja dan gaat het toch weer anders.

De meningen zijn wat ik gelezen heb zowat 50/50 verdeeld.Waar sommige direct zeggen top boek zeggen anderen neen,niet spannend en te voorspelbaar geen mooi slot ......
Ik vond hem spannend,ik leef ook altijd enorm mee als het over kinderen gaat.
Het feit dat je met nog 100blz te lezen al weet wie de dader is doet geen afbreuk aan het mooie verhaal.
Ik zag een beeld voor me en kon het niet benoemen maar idd ik las het in een andere recensie,wat me zo bekend voorkwam in het verhaal was Hannibal Lector.Ook een eerste klas manipulator net zoals Frank Carter

Het verhaal laat me met één vraag zitten,wat was dat met Jake's mama?

Meer recensies van leentje4trixie