Op zoek naar de waarheid.

leentje4trixie 26 januari 2020
Yrsa Sigurðardóttir (Reykjavik, 1963) is een IJslandse auteur van zowel kinderboeken als boeken voor volwassenen. Ze is van oorsprong waterbouwkundig ingenieur en studeerde aan de universiteit van IJsland.

In 1998 debuteerde ze met een kinderboek, daarna schreef ze nog enkele jeugdboeken. Dit deed ze naast haar werk aan een in aanbouw zijnde krachtcentrale in IJsland. In 2005 publiceerde ze haar eerste misdaadroman: Þriðja táknið (Het laatste ritueel ). Daarna volgden Neem mijn ziel (Sér grefur gröf, 2006) en Smeulend vuur (Aska, 2007). De laatste twee werden genomineerd voor de Glazen Sleutel (de belangrijkste Scandinavische prijs voor het beste spannende boek) en de Bloeddruppel (de IJslandse Gouden Strop). Haar thriller Ik vergeet je niet (Ég man þig, 2010) werd verfilmd door de IJslandse producent Sigurjon Sighvatsson. In 2015 won Sigurdardóttir met haar thriller Brakið uit 2011 de Petrona Award voor beste Scandinavische misdaadroman.

Het centrale personage in veel van Sigurdardóttirs misdaadromans is advocaat Thora Guðmundsdóttir.

DNA is het eerste deel in een nieuwe serie met commissaris Huldar en psychologe Freya in de hoofdrol.

In Reykjavik word een vrouw op gruwelijke wijze vermoord.De enige getuige is haar 7 jarige dochter die zich onder het bed heeft verstopt.
Commissaris Huldar krijgt hulp van psychologe Freya om informatie uit het meisje te krijgen.
Veel wijzer worden ze niet direct en dan gebeurd er een tweede moord.
Is er een connectie met de twee vrouwen?Kenden ze elkaar?Is er sprake van dezelfde dader?Waarom werden ze vermoord?
Op de plaats delict worden ook vreemde boodschappen achtergelaten maar niemand kan ze ontcijferen.
Karl beluisterd in zijn vrije tijd radio golf berichten die hij met professionele apparatuur kan ontvangen.
De dader stuurt deze codes door en het lukt Karl deze te ontcijferen hij belt de politie over zijn vondst maar niemand lijkt hem te geloven.

Het boek begint met een vreemde proloog vele jaren eerder pas bij het plot word het duidelijk wie,wat,waarom.

De opbouw van het verhaal laat te wensen over.Vele malen krijg je een spannend deel afgewisseld met een hoofdstuk dat teveel,overtollige,nutteloze informatie bevat waardoor telkens weer de vaart uit het verhaal word gehaald.Dat is spijtig want door het sterke begin en het spannende plot waarin alles duidelijk word wat eerst zolang verwarrend bleef krijg je het boek niet meer opgewaardeerd tot een krachtig spannend geheel dat een thriller hoort te zijn.

De schrijfstijl vind ik dan weer tof en fijn en ook over de personages is nagedacht iedereen heeft zijn rol in het verhaal alleen de broer van Freya is overbodig.

Zoals al eerder aangegeven laat te spanning wat te wensen over.
Sommige passages zijn echt gruwelijk de dader is duidelijk niet iemand die je tot je vijanden wilt hebben en die je best te vriend houd.
Spijtig dat de auteur dit afwisselt met een thriller onwaardig nutteloze tekst pagina opvulsel.

Toch heeft het de moeite geloond even door te bijten in dit boek want ondanks de mindere momenten vond ik de uitwerking van de personen in de proloog en het plot subliem gevonden.
De reden van het moorden,het hoe en waarom,ondanks alles heb ik toch van het boek genoten en hopelijk zijn de volgende delen beter.

Meer recensies van leentje4trixie