Als je alles wat je dierbaar is, bent KWIJTgeraakt.

Lena Blomme 03 november 2019
Het gezin Vermeersch, Jim, zijn vrouw Iris en zoon Vince wonen gelukkig samen in Londen.
Dat perfecte leven wordt grondig verstoord als Jim op een dag ontwaakt in zijn ouderlijk huis.
Hoe kwam hij daar terecht? Zijn geheugen van de voorbije twee jaar is hij volledig kwijt. Zijn vrouw is weg, zijn vrienden zijn weg en van de ooit zo goede verstandhouding met zijn zoon is ook niets meer over.

Mijn mening.

Met dank aan Thrillers & More en Hamley Books, dat ik dit prachtige verhaal mocht lezen.
Vol verwachting begon ik in Kwijt, een iets meer dan 300 pagina’s tellende spannende thriller.
Ik had al wel meerdere boeken van Sandra gelezen en was echt wel benieuwd of ik weer zo enthousiast zou zijn.
Sandra laat zien dat je geen resem personages moet opvoeren om een boeiend verhaal te schrijven.
Spannend vanaf de proloog, raadselachtig vanaf het eerste hoofdstuk.
Het verhaal van Jim houdt je danig in je greep. Waarom is zijn vrouw weg, waarom is zoon Vince zo hatelijk tegen zijn vader? Hoe komt het dat Jim zijn dierbare Londen heeft verlaten om naar zijn ouderlijk huis – waar hij destijds niet snel genoeg weg kon zijn – terug te keren.
Heel veel vragen, de antwoorden komen slechts beetje bij beetje. Is het geheugenverlies echt?
Waarom net nu? Zowat dag op dag 2 jaar na de gebeurtenissen die toen zijn hele leven veranderden.
Door middel van terugblikken op het verleden, komen we te weten wat toen is voorgevallen.
Het is dan ook niet niets wat toen is gebeurd. Is de beslissing die Jim daarna genomen heeft wel de juiste? Maar uit liefde voor je zoon doe je toch wel wat. Of de zoon daar zo gelukkig mee is? Had Jim niet beter meteen de waarheid verteld?
Zal Jim zich uiteindelijk alles herinneren, inclusief die vrouw in het groen? Welk aandeel heeft zij in het verhaal? En Vince?
In het allerlaatste hoofdstuk met als titel “De Waarheid” valt de puzzel in elkaar – dat denk je toch.
Maar dan heb je de epiloog nog niet gelezen, deze laat je echt verbluft achter.
Als je een bloederige thriller met gruwelijke moorden en verminkte lijken wil lezen, dan laat je Kwijt best aan je voorbijgaan, maar als je houdt van een boek dat onder je kleren kruipt en waarbij je alle besef van tijd kwijt raakt, zelfs met een kleenex-momentje, dan kan ik je “Kwijt” ten zeerste aanraden.
Een verhaal over vriendschap, vertrouwen -of het kwijtraken ervan. Over het nemen van beslissingen, al dan niet de goede, over verdrongen trauma’s uit het verleden, over liefde, over verdriet.
Kortom “Kwijt” is een verhaal dat nog wel enige tijd blijft doorzinderen.
"Soms is het leven dat we ons kunnen herinneren, niet het leven dat we hebben geleid”
Het boek krijgt van mijn dan ook een dikke 4 sterren

Meer recensies van Lena Blomme