Een debuut waar je U tegen zegt!!

12 november 2014
Eens in de zoveel tijd krijg je plotseling een boek in handen, wat je , na het gelezen te hebben, met een zucht dichtslaat.
En niet met een zucht van verlichting, integendeel, het is een zucht van spijt, spijt dat je het boek, ondanks de 731 bladzijden uit hebt.
Het enige wat je nog wilt is meer weten hoe het met Misha en Lennart verder gaat.
Bronja heeft ons kennis laten maken met de twee broers die hun ouders verloren hebben bij een auto-ongeluk, veroorzaakt door een dronken bestuurder.
Lennart , de oudste broer brengt zijn dagen door met alcohol, drugs en vrouwen, zijn jongere broer Misha daar en tegen heeft een hoog iq en wordt een groot architect.
De verhouding tussen de broers laat te wensen over en zakt nog verder weg als Misha in een pleeggezin wordt opgenomen omdat Lennart niet voor hem kan zorgen.
Misha maakt een geweldige carriére met een opdracht van een rijke voormalige studiegenoot.
Als hij plotseling zijn ontslag neemt en uit Nederland verdwijnt komt Lennart er achter dat Misha in Amerika is gearresteerd voor moord en in een streng bewaakte gevangenis zit, tussen seriemoordenaars en verkrachters.
Lennart probeert er achter te komen wat er in het verleden met zijn broer gebeurd is en wat hij zoveel mogelijk probeert te verbergen.
De dode kamer is een geweldig debuut, een debuut waar elke beginnende auteur alleen maar van kan dromen. En deze droom is voor Bronja waar geworden.
Als je het niet zou weten, zou het boek zomaar door een doorgewinterde auteur geschreven kunnen zijn. .Alles klopt, en met precisie en vakmanschap op papier gezet.
Als lezer is het moeilijk om het boek even weg te leggen, je wilt maar één ding: weten hoe het met Misha in de gevangenis vergaat en hoe Lennart hem kan helpen in zijn strijd tegen de geesten uit het verleden.
En dan???? Dan is het boek uit, met als einde een triggerende zin: WORDT VERVOLGD, ANTWOORD IK.
En o, wat kijk ik daar naar uit, helaas het vervolg komt pas volgend jaar, maar ik kijk er nu al met verlang naar uit.

Dit boek is 5 sterren meer dan waard!!

Meer recensies van