Miami, een zuidoostelijke stad in de staat Florida. Lang uitgestrekte stranden, hippe winkelcentra en zwoele nachtclubs. Allicht een droom voor iedere jongvolwassen man die, in de loop der jaren, zijn jeugdigheid nog niet kwijt is geraakt aan het drukke stadsleven. Voor je deze recensie met een behendige linker muisklik wegduwt van je scherm moet je weten dat het niet het zoveelste boek is dat het ideale leven probeert te schetsen door middel van enkele dromerige verhaaltjes, aaneengeregen door een regen van vreugde en geluk van de protagonist. Nee, “you guessed wrong”. In Dichtregels voor de Doden word je namelijk overgoten met mogelijke sporen die leiden naar de koelbloedige seriemoordenaar. Elk spoor waar je op wordt gezet blijkt uit te monden in een dwaalspoor, andere zinnige details lijken verwaarloosbaar.

Het boek heb ik ontdekt op een boekenlijst site – na behendig een tiental advertenties en cookies te omzeilen – daaruit bleek dat het werk hoog aangeschreven stond bij enkele recensenten. Het boek werd beoordeeld door Publishers Weekly als: ‘vlekkeloos’. Ik veronderstel dat ze hierbij dan spreken over het originele werk en de al dan niet zo vlekkeloze vertaling uit het oog zijn verloren?
Na grondig lezen van het boek blijkt dat werkelijk elk meubel, dashboard of brilmontuur in gans Florida gemaakt werd uit mahoniehout en, dat iedere inwoner aan de westkust het met mindere mate interessant vindt dat er onder hun ogen een klein dozijn mensen wordt uitgemoord. Maar betreur het niet, een mindere veldslag wil nog niet zeggen dat de oorlog verloren is.

Het Amerikaanse schrijverskoppel Preston en Child lieten al eerder hun schrijfkunsten zien in de reeks van Pendergast die maar liefst 18 boeken bevat. Dichtregels voor de Doden bouwt mooi verder op deze reeks met een impulsieve Pendergast die met zijn onderdanige collega opnieuw de gerechtigheid nastreeft.

Pendergast lijkt een wilsbekwaam agent die, zoals weinig anderen, zijn job uitvoert met een overdosis aan inzet en doordachtheid. Zijn vragen zetten je aan tot denken over de gehele situatie en doet je het hele voorval in twijfel trekken. Ondanks zijn onethische en wellicht buiten de lijntjes gekleurde onderzoeken worden zijn prestaties alom geëerd bij de FBI.
Zijn hulpje, Coldmoon, met wie hij wordt opgescheept tijdens het moordonderzoek, is een nieuweling die langs de ene kant veel respect heeft voor Pendergast maar zijn onorthodoxe manier van werken sterk afkeurt. Coldmoon is een matig presterende agent die zijn positie probeert op te werken in de moordbrigade. Verder komt hij over als een klikker en spelbreker die meer geeft om eigenbelang dan het uiteindelijk oplossen van de zaak. De jonge onderzoeker wordt veel langs de zijlijn gehouden en zijn betrokkenheid bij het onderzoek is veeleer modaal.
Waren de auteurs op zoek naar een vijfde wiel aan de wagen? Of was het eerder bedoeld als een buitenstaander die niet alleen sfeer moest scheppen maar ook nog eens een extra verwarring aan het verhaal toevoegen? Geen idee, maar het slaat wel aan!

Het verhaal zelf speelt zich af in de meest grimmige buurten, motelkamers en op verlaten begraafplaatsen. Daglicht stond eveneens ook niet in het woordenboek van deze schrijvers en dit schept dan ook een uiterst lugubere sfeer.

Pendergast beschikt over een zesde zintuig. Zonder erbij stil te staan legt hij linken tussen bijna onmogelijke pistes in het onderzoek die, daarbovenop, later nog eens blijken te kloppen. Het lijkt werkelijk allemaal te mooi om waar te zijn.
Het schrijverskoppel Prestond en Child houdt de aandacht gefixeerd op deze fanatieke onderzoeker gedurende het gehele verhaal. Dit maakt het verhaal taai en moeilijk verteerbaar in het begin maar het boek lijkt te vlotten naar het einde toe.

In het volgende boek in de reeks Pendergast hoop ik dan ook een iets genuanceerder beeld te krijgen van de gehele situatie maar dan wel met diezelfde doordachte onderzoek tactieken … Of was het net de bedoeling van de schrijvers dit net niet te doen? Mijn raad: lees het boek en stel je de vraag zelf!

Reacties op: “Dichtregels voor de Doden – Preston & Child” – Bewonderenswaardig, tegelijk voorspelbaar.

Dichtregels voor de doden - Preston & Child
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99