Achilles? Een lied voor Patroclus!

leon 01 mei 2020
Het verhaal wordt verteld door Patroclus ( een prins) en begint bij zijn geboorte.
Patroclus is een mens, niet knap, sterk of slim zoals de goden en halfgoden.
Als kind wordt hij door zijn vader meegenomen naar een grote bijeenkomst om naar de hand van Helena te dingen.
Als kind komt hij uiteraard niet in aanmerking.
Door een ongelukje dood hij een ander kind, weg titel , hij wordt verbannen naar een ander land, waar meer jongens worden opgevoed.
Hier ziet hij prins Achilles, de zoon van zoon van de gastheer en van de zeegodin Thetis.
Achilles en Patroclus worden al snel verliefd op elkaar en na de eerst zoen, gezien door Thetis wordt Achilles verbannen.
Patroclus gaat naar een dag treuren naar hem op zoek, vindt hem en samen komen ze in de leer bij de hoofd centaur.
Hier indekken ze elkaars lichaam en de liefde voor elkaar groeit uit tot iets moois.
Wanneer de mooie Helena wordt ontvoerd sluiten de twee geliefde zich aan bij het leger. Achilles is de sterkste man van het aanvals leger..

Vanaf hier gaat het verhaal verder als een 10 jarig beleg van de stad Troy.
Voordat het boek eindigt wordt Patroclus, de verteller van het verhaal, gedood, maar het verhaal gaat gewoon door. Vreemd.!
Achilles blijft achter als treurende weduwnaar en weigert te vechten.

Het verhaal kennen we allemaal, maar toch eindigt het anders.
Het is prettig leesbaar geschreven door Madeline Miller.

Meer recensies van leon