We schrijven Amsterdam 1542

leon 05 juni 2019
We schrijven Amsterdam 1542.
De kleine Fye Jansdr is verplicht getuigen van de terechtstelling op de Plaetse.
Aan de hand van haar moeder is ze getuigen van de verbranding van een vrouw die dingen wist, die andere niet konden weten.
Hiermee begint het boek de Zondebok.
Je wordt via korte hoofdstukken het leven van Fye Jansdr ingezogen en door het Amsterdam van de 16 eeuw geleidt.
Haar kinderjaren, haar schooltijd en haar tienerjaren waar ze verliefd is op Laurens, hij wordt door zijn ouders weggestuurd om theologie te gaan studeren.
Fye maakt kennis met Ger Lieveheer en trouwt met hem.
Fye heeft al sinds haar kinderjaren voorspellende dromen, in een van haar dromen ziet ze kinderen uit het Burgerweeshuis door Amsterdam een spoor van vernieling trekken.
Dit gebeurt later in het echt, de kinderen lijken wel gek.
Wanneer later uitkomt dat Fye al ver van te voren wist dat er een opstand zou komen en de weeskinderen gek zouden worden is het voor het stadsbestuur klaar, Fye is de aanstichter.
Er volgt een proces.
Tijdens dit proces komt de liefde van Ger voor zijn vrouw Fye ten volle tot zijn recht even eens als de liefde van hun dochter Sara voor haar moeder.
De Zondebok is een mooi historisch verhaal doorspekt met liefde, goed geschreven met hier en daar middeleeuwse woorden.
Als debuut roman van Jacobine van den Hoek is het geslaagd en mag niet ontbreken in uw boekenkast, ik kijk nu al uit naar het vervolg.
Léon Wever.

Meer recensies van leon