Subliem vervolg!

Liana 13 augustus 2019
Vuurstorm is alweer het derde deel van de Adem-serie van Nico De Braeckeleer. In dit derde deel gaat het avontuur van de jongeren in een verwoeste wereld verder. Er duiken nieuwe gevaren, nieuwe vrienden en nieuwe vijanden op, op hun weg naar Civitas.

Eerst en vooral wil ik even aanhalen dat het boek begint met een terugblik op de vorige boeken: iets wat meer schrijvers zouden moeten doen. Desondanks blijft het aangeraden om de voorgaande boeken eerst te lezen vooral je deze gaat lezen, dan heb je namelijk een hechtere band met de verschillende personages en dan begrijp je ook de verwijzingen naar de vorige boeken.

Die hechte band versterkt en nieuwe personages doen hun intrede. Ze evolueren ook doorheen het verhaal en worden volwassener en heldhaftiger. Hier en daar had ik het gevoel dat de hoofdpersonages het avontuur wel zouden overleven, maar dan komen ze toch weer in een situatie terecht waarin je vreest dat er slachtoffers zullen vallen. Dit derde deel kan en mag dan ook niet onderdoen voor de vorige delen.

Ook in dit derde deel leren we trouwens meer over de klimaatverandering en de gevolgen die die verandering met zich meebrengt – of kunnen meebrengen. Zo zijn er gemuteerde dieren en staan ze oog in oog met een vuurstorm: niet voor niets te titel van het boek, al gebeurt het wel pas op het einde.

Nico De Braeckeleer heeft weer bewezen dat hij een mooi vervolg kan leveren in deze serie en hij deinst er niet voor terug om slachtoffers te maken. Dat zorgt voor hoge verwachtingen voor het vierde en laatste deel Oase, dat geloof ik in het najaar verschijnt. Anderzijds wil ik nog helemaal geen afscheid nemen van deze serie. De Adem-serie blijft dan ook een aanrader voor jong en oud.

Meer recensies van Liana