Dit is hoe ik een recensie schreef

Liana 09 juni 2019
Op Hebban won ik Dit is hoe het ging toen het bleek dat de YA thriller genomineerd was voor de Hebban Debuutprijs. Ook daarvoor had het boek mijn aandacht al getrokken en had ik er niets dan goed over gehoord. Kon het mijn verwachtingen waarmaken?

We duiken in het leven van Cato waar op het eerste zich alles goed mee lijkt: ze is net van school veranderd en al snel heeft ze een beste vriendin. Maar het leven is nu eenmaal niet alleen rozengeur en maneschijn. Wanneer leugens verteld worden en vriendschappen verbroken worden, keert het verhaal naar een dieptepunt. Het lijkt alsof ze alleen nog maar haar internetvriend heeft die haar steunt.

Het verhaal wisselt af met getuigenissen en dat maakt je uiteraard benieuwd naar wat er zal gebeuren. De vraag die je gedurende het hele verhaal stelt is dan ook: ‘Wat gaat Cato doen?’

Hier en daar is er wel wat voorspelbaarheid – zo weet je dat Cato de situatie in het begin van het verhaal niet zal kunnen houden -, maar het einde is zeker en vast onverwachts. Het tempo van het boek ging dan ook stevig omhoog tijdens de laatste tien pagina’s, wat ik niet erg vond. Het zorgde ervoor dat ik het boek met verbazing dichtsloeg.

Of ik vrolijk geworden ben van dit boek: allesbehalve. Maar helaas is de realiteit ook niet altijd even vrolijk en moeten dit soort verhalen verteld worden. Ik weet niet of ik alle keuzes van Cato begrijp, maar dat maakt het verhaal niet minder realistisch. Wat ik wel begrijp is dat Blossom Books deze psychologische thriller heeft uitgebracht én dat dit debuut genomineerd is voor de Hebban Debuutprijs.

Meer recensies van Liana