Lieke Roovers VIP Club

Making History is de derde roman van Stephen Fry (1957). Geschiedenisstudent Michael Young en natuurkundige Leo Zuckermann, beiden werkzaam aan Cambridge University, komen dankzij een flinke dosis pech met elkaar in aanraking. Zodra de professor erachter komt dat het proefschrift van Michael over het vroege leven van Hitler gaat, betrekt hij de student bij zijn uitvinding: een soort tijdmachine. Samen besluiten ze om de geboorte van Hitler te voorkomen door in te grijpen in het verleden. Dan wordt Michael wakker. In Amerika, waar hij blijkbaar al zijn hele leven woont, ook al kan hij zich niets van dit leven herinneren en heeft hij een Brits accent.

In Making History maakt Fry gebruik van een aantal perspectieven. Meestal volgen we Michael, maar ook de belevenissen van de ouders van Hitler en een aantal Duitse militairen komen aan bod om te illustreren hoe deze alternatieve geschiedenis tot stand komt. Bij cruciale voorbereidende handelingen door de personages hanteert Fry een paar keer de stijl van een filmscript – om de spanning en de snelheid effectief op te voeren.

Er zitten een aantal goed gevonden en zeer verrassende twists in het boek. Plus, natuurlijk de van Fry zo bekende humor. Beide zijn zeer welkom, want een wereld zonder Hitler ziet er niet zo rooskleurig uit als je zou verwachten.

Mijn favoriete aspect van de roman, naast het gave rommelen-met-de-geschiedenis-is-geen-goed-idee aspect, is de vriendschap die groeit tussen Michael en een jongen uit de nieuwe werkelijkheid. Zo leert Michael eindelijk hoe het is om echt om iemand te geven en hoeveel je daarvoor bereid bent op het spel te zetten.

Making History is een spannende, interessante, grappige, pijnlijke roman met als bonus een warme boodschap. Als je van andere fictie van Fry houdt en een vleugje scifi je niet afschrikt dan zal dit boek je zeker ook bevallen.

Reacties op: Wat als Hitler nooit geboren was? Fry geeft antwoord

Making history - Stephen Fry