Lieke Roovers VIP Club

The Truants is het debuut van Kate Weinberg.

Op de universiteit is Jess Walker al snel omringt door vrienden. De knappe, lieve Nick (die helemaal weg is van haar), de verleidelijke Georgie (haar beste vriendin) en de wereldwijze Alec (de nieuwe vriend van Georgie; maar het zindert vooral tussen hem en Jess). En natuurlijk de enigmatische Lorna: de auteur waar Jess fan van is en die, tot haar grote vreugde, haar leraar wordt.

Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een interessant boek; het probleem is dat Weinberg er een nogal standaard roman van bakt. De gebruikelijke enthousiaste quote op de cover noemt The Truants een combinatie van Donna Tartt, Agatha Christie en Liane Moriarty. En, ja, er zijn inderdaad overeenkomsten, vooral met The Secret History van Tartt, maar die inspiratiebronnen (?) zijn toch echt beter. (Vanuit een marketingoogpunt is het uiteindelijk wellicht niet zo slim om een vergelijking te maken met superieure auteurs/romans.)

Het verhaal is een tikkeltje ‘been there, done that’. Plotontwikkelingen die als schokkende onthullingen worden gebracht, zijn zelden een verrassing. Het is allemaal nogal voorspelbaar. En de dramatische manier waarop Jess reageert is - hoewel goed getroffen: want op die leeftijd is vrijwel alles verschrikkelijk dramatisch – op een gegeven moment wat sleets. Dat ligt overigens niet aan de schrijfstijl. Weinberg kan absoluut heerlijk schrijven. Elke keer als het plot teleurstelt dan is er gelukkig nog de soepele, grappige, intelligente wijze waarop het verteld wordt om je aan te laven.

The Truants is een fijne roman, maar geen hoogstandje. Ik gruwel van de term, maar dit zou inderdaad bestempeld kunnen worden als ‘tussendoortje’.

Reacties op: Fijne schrijfstijl, standaard plot

The Truants - Kate Weinberg
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker