Ik las “Het tuinfeest” van Bettie Elias. Elias schrijft hoofdzakelijk kinderboeken, maar ze schreef ook enkele boeken voor volwassenen. In haar andere boeken gaat het steeds om een bepaalde taboe. Zo schreef ze bijvoorbeeld een boek over: kindermishandeling, vluchtelingen, jodenvervolging , seksueel misbruik,… Ze heeft enkele prijzen ontvangen voor haar jeugdboeken, maar dit boek viel niet in de prijzen. Dit boek past heel goed in de lijn van haar andere boeken omdat het ook over situaties gaat die in het dagelijkse leven gebeuren maar waar we niet graag bij stil staan. Het is ook haar eerste psychologische misdaadroman. Enkele centrale ideeën in dit boek zijn vriendschap, moord en geheimen voor elkaar. In het verhaal gaat het over een vriendengroep van volwassen mensen. De koppels organiseren vaak feestjes, etentjes,… Cleo organiseerde voor haar veertigste verjaardag een groot tuinfeest en tijdens die nacht werd Laura de dochter van Tessa en Thomas dood aangetroffen achter in de tuin.

Interpretatie:

De bedoeling van de auteur is net zoals in haar andere boeken een taboe aan het licht brengen. Een van de opvallendste gebeurtenissen uit het boek is dat Lucas de man van Cleo een affaire had met de zeventienjarige Laure (zijn petekind). Het boek is opgedeeld in verschillende visies. Wanneer het ene hoofdstuk gaat over het leven van Cleo en Lucas kan het volgende hoofdstuk gaan over het leven van Tessa en Thomas. Ze maakt dus gebruik van een meervoudig vertelperspectief. Zo krijg je een zicht op hoe de mensen het leven ervaren. Cleo is bijvoorbeeld heel afstandelijk ten opzichte van de anderen, ze is niet zo goed met hen bevriend maar gaat met hen om omdat het Lucas zijn vrienden zijn. Tessa was voor de moord eerder heel open en behulpzaam, ze vindt het nuttig om een goede band met alle leden van hun vriendengroep te onderhouden. De auteur slaagt er heel goed in om te choqueren, ik zag het bijvoorbeeld niet aankomen wie de moordenaar van Laura was.

Een ander onderdeel van het boek dat mij zeker is bijgebleven is de moordpoging van Cleo. Nadat Cleo ontdekte dat Lucas een affaire had met Laura (dat ontdekte ze na haar dood pas) was ze razend op Lucas, maar ook bang voor haar eigen imago. Toen ze ontdekte dat Tessa, die niet geloofde dat Laura’s dood een ongeluk was, opzoek was naar de moordenaar van haar dochter was ze angstig. Cleo sprak af met Tessa om te gaan wandelen en duwde haar in een ravijn, Tessa overleefde het en Cleo werd gearresteerd.

Het boek had onverwachtse wendingen doordat je steeds de gedachten van andere mensen las, je kreeg dus hun ideeën mee. Ik had de neiging om de ideeën van de vriendelijkste persoon te geloven, dat zette mij op het verkeerde been. Ze schreef het boek zo, zodat je een specifiek idee gaat geloven, hoewel ze goed genoeg weet dat dit het foute idee is, zo choqueert ze je. Ik heb uit dit boek geleerd dat openheid naar elkaar en eerlijkheid echt wel belangrijk is om dramatische situaties te vermijden en dat is volgens mij ook haar doel. Ze maakt ook goed duidelijk dat er veel dingen achter je rug om gebeuren waar je totaal geen vermoeden van hebt. Niet iedereen is wat je denkt dat hij of zij is en dat wordt in dit boek heel duidelijk.

Evaluatie:

Ik vond dit persoonlijk een heel goed boek omdat het speelt met je gedachten. Het boek leid je in een bepaalde richting terwijl je eigenlijk in de totaal andere richting zou moeten denken. Het boek brengt je zo in de war dat de ontknoping heel onverwachts is. Door je in de gedachten van de slachtoffers te laten kruipen brengt ze je helemaal in de war. Het boek is heel goed opgebouwd met veel afwisseling van situaties en families. Soms waren er wel stukken die iets te langdradig waren, maar die werden dan weer opgevolgd door spannende, nieuwe situaties waar de families mee moeten handelen. Het boek was vlot leesbaar en spannend genoeg om verder te blijven lezen. Het boek riep steeds opnieuw vragen bij me op waarop ik het antwoord wou weten, waardoor ik weer verder moest lezen.

Reacties op: Het Tuinfeest door Lies Luyten

Het tuinfeest - Bettie Elias
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 12,99