Eindelijk weer de échte Pendergast

Lieve F. 08 augustus 2019
De laatste Pendergast boeken waren voor mij tegenvallers vanwege het extreme, ongelofelijke verhaal waarin zelfs iemand zo bekwaam als FBI inspecteur Pentergas niet geloofwaardig meer overkwam. Het was dan ook met een zekere dosis scepsis dat ik aan Stad van de eeuwige nacht begon. Dit verhaal begon echter anders, meeslepend en vasthoudend.
De moord en onthoofding van een jonge vrouw vraagt meteen de aandacht van zowel de NYPD en de FBI. Hoewel Pendergast op de zaak gezet wordt, lijkt het in eerste instantie alsof de zaak niet zijn werkelijke interesse kan opwekken.
De Onthoofder is echter pas goed op dreef en in snel tempo vallen zijn slachtoffer op de meest ongelofelijke manier. Ingenieus uitgekiende moorden die qua motief onduidelijk zijn. De theorie van journalist Harriman dat de moordenaar op een missie is tegen de superrijken, vindt algauw veel aanhang tot bij de politie aan toe.
Alleen Pendergast lijkt zijn eigen theorie te hebben en weet met zijn eigenzinnig onderzoek en zijn inzicht in de psyche van de crimineel de ware toedracht te kunnen uitklaren.
Dan pas wordt ook duidelijk dat de Onthoofder nog niet van plan is te stoppen, tenzij Pendergast hem daartoe kan dwingen.

Meer recensies van Lieve F.