Vissen vangen in Het Carpa Complot

Linda de Jong 08 augustus 2019
‘Hello, we are looking for highly intelligent individuals.’

Aanvankelijk lijkt CARPA 3521 een spannend en onschuldig spelletje om sollicitanten te werven met cryptische puzzels op het internet. Ook de negentienjarige Geus Versluijs, student informatica, hapt toe. Hij vindt het leuker dan studeren, en wie weet wat hij er aan overhoudt? Zijn zus Anja, en vriend (en wiskundige) Quint Ruys helpen hem er in het begin bij, voor de lol. Samen met een aantal anderen computernerd lossen ze raadsel voor raadsel op.

Naarmate de opdrachten moeilijker worden, vallen er al snel een aantal gegadigden af. De anderen worden ingelijfd door de organisatie die achter CARPA 3521 zit. Het spel lijkt een heus complot te zijn, en er is geen nooduitgang aanwezig. Als Geus ineens verdwijnt, ziet Anja zich genoodzaakt om hulp in te schakelen van de excentrieke Quint. Escalatie dreigt als de zoektocht een geheel eigen leven gaat leiden, maar wat wil CARPA nu eigenlijk?

<>< 3521
Heleen van den Hoven heeft een fijne schrijfstijl, het is toegankelijk en onderhoudend. Je legt het boek ook niet gemakkelijk weg. Wat daarnaast leuk is (en waardoor je nog meer opgaat in het verhaal) zijn de computercodes boven ieder nieuw hoofdstuk. Ieder personage heeft zijn eigen code in de vorm van een vis. In het e-boek zit zelfs nog een grapje verwerkt. De wereld van gamen en boeken, worden hier wat dichter bij elkaar gebracht.

Het Carpa Complot is actueel, spannend en slim geschrevenen. De technische kant en de rampscenario’s zijn goed en zorgvuldig uitgedacht. Indirect speelt ook het menselijk falen mee, en miscommunicatie, en dan niet alleen gerelateerd aan het computergebeuren, maar ook tussen personages onderling. Tot slot word je als lezer ook nog getrakteerd op een vleugje romantiek. Ik heb dan ook genoten van deze originele, maar toch ook wel een tikkel verontrustende thriller, die overigens ook heel goed door een wat jongere doelgroep gelezen kan worden.

Peilschalen
Na de conclusie, besluit ik een rondje door mijn tuin te maken. Langs de lengte van ons hele huis loopt een sloot, die weer uitkomt op een andere sloot. Heerlijk! Nederland, waterland, maar daardoor voel je de ware dreiging van dit verhaal misschien toch meer. Regelmatig bekijk ik de stand van het water, ten opzichte van ons huis. Van de week heb ik zelfs de peilschalen langs de sloot eens goed bekeken. Zomers kan het water hier namelijk hoger staan dan in de winter. Gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken, want ‘het waterschap’ regelt de rest …. Toch?

★★★★

Meer recensies van Linda de Jong