Comfortabel en inspiratievol

Linda de Jong 14 juni 2022
Je hoort vaker dat in tijden van verdriet de mooiste liedjes geschreven worden en dat is voor het schrijven van boeken eigenlijk niet anders. Ervaring maakt dat je anders naar het leven kijkt en er anders mee om zal gaan.

Gelukkig zijn er talloze (hulp)boeken geschreven die je (iets) beter doen voelen. Al was het maar omdat je er schaamteloos om kan huilen – dat lucht op! Of omdat de tekst ervan net de juiste snaar raakt.

Het troostboek, de naam zegt het al, is ook zo’n boek. Matt Haig schreef het eigenlijk voor zichzelf als houvast in moeilijke tijden, maar hij deelt het graag met iedereen. Het herinnert je eraan dat je niet alleen bent als het soms allemaal niet zo fijn gaat en alles zinloos lijkt.

“Het is belangrijk om te onthouden dat de bodem van de vallei nooit het duidelijkste zicht heeft. En dat je soms alleen maar vooruit moet blijven gaan om weer op te staan.”

Misschien dat er lezers zijn die het boek als rommelig bestempelen, maar persoonlijk vind ik het vertederend en een boek met inhoud. Het doet me aan een heel goede vriendin denken die er niet meer is. Ze was vandaag jarig. Het troostboek is overigens geen verhaal. Het is een combinatie van gedachten, meditaties, lijstjes, filosofie en herinneringen. Het is grappig, want ik verfoei ezelsoren, of onderstrepen in boeken, maar in dit boek heb ik in gedachten al tientallen ezelsoren gevouwen, gedachten onderstreept en verschillende kleurtjes gebruikt om er de aandacht op te vestigen. Geheel conform wat mijn vriendin zou hebben gedaan. Misschien dat ik het vandaag gewoon ga doen. :)

Het boek is nogal willekeurig van opbouw, maar het thema dat door *Het Troostboek loopt is er één van verbinding. Alles is verbonden met al het andere - hoop met wanhoop, pijn met vreugde en goed met kwaad. Een mooie boodschap van Matt is dat ons bestaan een reden is voor hoop en vreugde, dat we niet hoeven te proberen iets anders te zijn dan wie we zijn en dat we niet hoeven te voldoen aan verwachtingen van iemand anders. Wees vooral jezelf!

Het boek is overigens ook heel goed te lezen wanneer je geen troost nodig hebt, om inspiratie uit te halen. Het zal absoluut je welzijn verbeteren en je een positief gevoel geven.

Het troostboek | Matt Haig | Lebowski

Meer recensies van Linda de Jong