Kroko Detectives een modern graphic-novel

Linda de Jong 29 april 2022
Kroko detectives is een moderne graphic-novel. Toen ik het boek opensloeg, was ik heel even in de war. Tot mijn grote verrassing bestond het verhaal volledig uit stripverhaal. Persoonlijk vind ik dat het er kleurrijk en geweldig uitziet en dat het verhaal echt grappig is en diepgang heeft. Zeker in het comedy genre.

Gelijk in het eerste hoofdstuk maak je kennis met Maaistra & De Mier, de twee Kroko Detectives. En lees je hoe de twee agenten verzeild raken in een wereld vol criminaliteit, corruptie en complotten. Hun eerste zaak gaat over het vinden van de vermiste cup cake-kok Hans Snorremans. (Jullie kennen hem misschien ook van zowat elke pizzadoos.) Het is een grappig verhaal, met genoeg plot om van te genieten en het nog een paar keer te lezen.

Sterker, de twee heldhaftige kroko’s vallen van het ene avontuur in het andere. Zo moeten ze leren speciale taarten te bakken, veroorzaken ze een explosie bij 'de Uitvindfabriek' op de Elektrolaan en komen ze zelfs in het ziekenhuis terecht. Maar vinden ze ook Hans Snorremans terug, voor al zijn recepten gestolen worden?

Kinderen voelen zich vaak aangetrokken tot stripverhalen. De meeste kinderen zullen dol zijn op dit uitbundige boek. Het verhaal heeft verschillende elementen die op het einde mooi op elkaar aansluiten. Een prima zet dus, om kinderen aan het lezen te krijgen. Wat me daar wel gelijk bij opvalt is het taalgebruik van de Kroko’s. De aanbevolen leeftijd is vanaf zeven plus en ouder. De hoeveelheid verzonnen woorden, codewoorden en vrij grote woorden zijn beslist leuk, maar ook nog best pittig voor (zeven plus) lezers die nog een beetje worstelen met complexe woorden of concepten.

Aan de andere kant kan dit boek (moeilijke) lezers ook juist aanzetten, om meer te lezen en dus sneller het lezen en de taal op te pikken. Dat is zeker de moeite waard, om eventueel, met een klein beetje extra begeleiding te proberen, want de humor is passend bij de leeftijd, de illustraties springen in het oog en de verhaallijn houdt de aandacht van het kind vast. Kortom, aanrader!

Ik ben heel erg benieuwd naar volgende avonturen van dit tweetal. :)

Kroko detectives | Tekst en Illustraties John Patrick Green / Inkleuring Aaron Polk |Vertaling Mariella Manfré | Uitgever Moon

Meer recensies van Linda de Jong