Ook dat nog

Linda de Jong 21 juni 2022
Yes! Dacht ik, toen er een nieuw boek van de hand van Anya Niewierra aangekondigd stond. Ik ben een echte fan, dus ging mij boekenhart flink tekeer, maar niets is minder waar. Het nieuwe boek is helemaal geen thriller en bovendien is het een samenwerking met haar dochter. Ook dat nog ! Wink ;)

Gelukkig gaat feelgood er ook goed in. Daarnaast was ik natuurlijk stiknieuwsgierig naar het verhaal en of dit boek ook goed zou bevallen. En het was gelijk een leuke kennismaking met Merel Godelieve.

Wat gelijk opvalt, is dat 'Ook dat nog' in een leuke vorm is gegoten. Het is een dagboekroman waarin een gescheiden moeder in haar 'tweede leven' is beland, haar dochter, een millennial, last heeft van een identiteitscrisis en hippieoma haar leven in een niet passend bejaardenoord slijt.

Het voordeel van twee auteurs is dat de personages echt op elkaar lijken te reageren. Dat gevoel wordt nog versterkt, omdat het hier daadwerkelijk om moeder en dochter gaat.

‘’Ook dat nog,’’ schrijft Roos op 2 maart, als haar dochter Maddy na een break-up weer thuis komt wonen. Het is het begin van een heftige periode waarin alles draait om de drie vrouwen en alle ophanden zijnde veranderingen.

For better or worse…
Roos is alles flink zat. Ze heeft een saaie baan, een saaie flat en haar boosheid weerhoudt haar om een echt leven te leiden. En dan zijn er overal problemen. Gelukkig kan ze haar frustratie een beetje van zich afschrijven.

Als dochter Madelief, Maddy, ineens voor de deur staat, na ook een verbroken relatie, komt alles op scherp te staan. Moeder en dochter zitten helemaal niet op elkaar te wachten, maar de omstandigheden zijn niet anders en ze zullen het met elkaar moeten doen. En dan komt de lockdown. De spanningen lopen al snel hoog op tussen de twee. Het doet ook Maddy naar de pen grijpen.

Oma Loes maakt de cirkel rond. Haar verleden als Dolla Mina, ligt al even achter haar, maar dat wil niet zeggen dat ze nu rustig is en achter de geraniums wil zitten. Ze zet liever de boel op stelten. Hoewel ze zelf geen schrijvend personage is, kom je via haar dochter en kleindochter veel te weten over haar.

De combinatie van de drie vrouwen is mooi beschreven. De lezer kan vanuit eigen positie kijken naar lessen in selfcare. Naar het sluimerende schuldgevoel, de boosheid en onbalans, maar ook naar kracht, en kwetsbaarheid. Het geeft het verhaal een mooie reflectie en laat je op een luchtige manier meedenken.

Ook dat nog! zal veel vrouwen aanspreken, want het is een herkenbaar verhaal. Of je wil of niet, je voelt je het meest betrokken bij één van de vrouwen. In mijn geval is dat voornamelijk Roos, al snap ik de andere twee ook goed en moest ik vaak gniffelen om Loes met haar gekke capriolen.

Het is de gelaagdheid en complexiteit van een familie. Ik ben zelf ook moeder, maar ook dochter en ik hoop later oma te worden. De gedeelde herinneringen, het heimelijk verbond, maar ook dat wat je niet kunt delen en zelf moet doen en ondervinden.

Aanrader voor de vakantie. Het boek leest door de humor en de vlotte schrijfstijl heerlijk weg.

Ook dat nog | Anya Niewierra & Merel Godelieve | Uitgever LS

Meer recensies van Linda de Jong