Wat een roller-coaster van een boek - Zon van de nacht

Linda de Jong 28 november 2019
A Madeline Dawson thrillerserie (1)

“Be polite, be professional, but have a plan to kill everyone you meet “- General James Mattis

Je haat het of je houdt ervan - voor wie haar nog niet kent - ontmoet Madeline Dawson, de roodharige schoonheid van ’Zon van de nacht’. Bovenstaande quote is haar op het lijf geschreven, toch is het absoluut geen straf om haar te volgen gedurende de thrillerserie van Jerrad Hoff. Maar wie zich laat verleiden, om te lezen, dient zich bewust te zijn dat dit geen standaard thriller is. Heb je last van een zwakke maag, van nachtmerries en houd je niet van beschrijvend geweld laat het boek dan vooral aan een ander over.

Het barre noorden van Idaho, wordt opgeschrikt door een anonieme melding van een auto crash. Samuel Biggs, hulpsheriff van Sandpoint Falls is ondanks de hevige sneeuwval snel ter plaatse en draagt daarbij het slachtoffer, een jonge vrouw, over aan het ziekenhuis. De vrouw komt er met een gebroken been, hoofdletsel en geheugenverlies schijnbaar goed mee weg.

Omdat Madeline Dawson, het slachtoffer van de crash, zich helemaal niets meer weet te herinneren en niemand haar lijkt te missen, wordt er na verloop van een paar weken tijdelijk een nieuw onderkomen voor haar gezocht in het motel van Sandpoint Falls.

Terwijl Madeline haar leven probeert op te bouwen, ondergaat ze steeds vreemdere dromen en sensaties. Het lijkt in de dromen of ze gebeurtenissen uit het verleden herbeleeft, maar ook met haar ogen open stuit ze op vreemde dingen. Al zoekend naar haar ware identiteit, wordt ze meegetrokken in geweld en BDSM -sessies. Als lezer kom je dan ook al snel in tweestrijd, want wie is er nu eigenlijk goed en wie kwaad? Zo blijkt Madeline een beslissende rol te spelen in een wereldwijd conflict dat snel dient afgewend te worden, voor er chaos uitbreekt, maar of ze daar al helemaal klaar voor is?

Het recherche team in Idaho doet ondertussen onderzoek naar de toedracht van het ’toch wat vreemde ongeval.’ Ook lijkt het dodental door moord ineens flink gestegen.

Via de nachtmerries van Madeline, komt de lezer gaande weg steeds meer te weten over Madeline, en haar verleden, die zacht gezegd meer dan gruwelijk is. Daar kom ik gelijk bij de minpuntjes. De verhaalopbouw is soms wat verwarrend, dat komt omdat ‘droom (verleden) en werkelijkheid (het nu)‘ door elkaar heenlopen. Maar het verhaal is spannend genoeg om daar snel overheen te stappen. Ook zijn sommige stukjes wat vergezocht of wat overenthousiast geschreven, maar dat maakt het verhaal niet minder leuk of spannend, hooguit wat onwaarschijnlijk (en dat is misschien maar goed ook). ;)

Ik heb een geweldige tijd gehad met het verhaal. Wat een roller Coaster van een boek. Behalve de schrijfstijl, is de verhaallijn boeiend, origineel, actueel en grappig. Jerrad verstaat de kunst om de gevoelens van de lezer te ‘manipuleren’ waardoor de lezer betrokken blijft. Vaak wordt aan het eind van elk hoofdstuk een cliffhanger gebruikt om de nieuwsgierigheid van ‘hoe het verder gaat’ aan te wakkeren. Zo ook aan het eind van het eerste deel. Gelukkig mag ik meteen door naar deel twee. Lezen jullie weer mee?

4 sterren

Uitgever JHB