HET DAGBOEK van een film, zo zou je dit boek kunnen noemen. Welke film? De debuutfilm van Philippe Claudel Il y a longtemps que je t' aime. Het maakte grote indruk, zowel in Frankrijk en Nederland.

Wanneer ik dit boek van Philippe Claudel begon te lezen, vroeg ik me af: 'Hoe heb ik zo lang kunnen wachten om weer een boek van deze schrijver te lezen?'

Met eenvoudige woorden schept hij zo mooie zinnen en mooie beelden dat het mij altijd weer raakt.

Dit boek bevat het filmscript en een dagboek over de totstandkoming van de film. Van de A van Accent tot de Y van Yves Angelo. Het leest vlot in zijn boeiende schrijfstijl.

In de creatieve geest van Claudel worden alleszins boeiende verhalen geboren. Dit boek en de film ongetwijfeld ook is een tere weerspiegeling van het leven dat Claudel zo mooi weet te vangen in stilistische zinnen en passende beelden.

In het dagboek geeft de regisseur ons zijn kijk mee op het medium film. Wanneer is een film klaar? Kun je zeggen dat hij af is? Zijn relatie tot de acteurs en actrices. Over licht en geluid. Over muziek. En over boeken natuurlijk. Want Il y a longtemps que je t' aime is natuurlijk een schrijversfilm, in die zin dat de film het belang toont dat boeken in ons leven kunnen hebben. Boeken zijn personages in de film, net als het huis dat in de film voorkomt. Alle boeken die in de film voorkomen, zijn niet toevallig gekozen.

Juliette keert na een afwezigheid van 15 jaar weer terug in het leven van haar zus Lea. Behalve haar zus weet niemand waarom ze zo lang weg ik gebleven of zelfs maar dat ze een zus had. Het wordt al snel duidelijk. Ze zat in de gevangenis. Maar waarom? Over een vrouw die langzaam uit het land van gestold verdriet terugkeert en haar plaats weer zoekt in de maatschappij. Daarbij stuit ze als ex-gedetineerde op veel vooroordelen en hindernissen.

De film is een film van details. In de openingsscène zien we het hoofdpersonage met vuil onder de nagels. Ik dacht 'Ha, een film met details die ertoe doen.' Net als in zijn boeken, zijn de details in de film heel belangrijk. Het is ook een film over boeken. Boeken zijn overal aanwezig en in overvloed. Een ode aan boeken. Heerlijk!

Reacties op: Een boek over een film en een vrouw van steen

Kleine fabriek van droom en werkelijkheid - Philippe Claudel
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het e-book € 7,99