Wat een leuk onderhoudend boekje, voor kinderen vanaf twaalf jaar en volwassenen. Een jongen van acht rent weg van iets waarvoor hij bang is. Het bos is zijn schuilplaats, daar voelt hij zich veilig.

In zijn vlotte toegankelijke schrijfstijl neemt John Boyne ons mee naar de fantasieën uit zijn jeugd.

Hij groeide op vlak bij de bergen net onder Dublin. Als kind keek hij naar de bossen die de bergen als een deken omhulden en vroeg zich af wat er zich afspeelde in het hart van het woud. Daar kon hij niet komen.

Samen met zijn vrienden verzon hij verhalen over de mensen die volgens hen in het bos woonden. Hun huizen bestonden uit bomen, de dieren konden er praten en ze beleefden er fantastische avonturen.

In het boek 'Noah Barleywater gaat er vandoor' neemt hij ons mee naar zo een magische plek, een bos waar de dieren praten, een pratende ezel en een teckel, een wonderbaarlijke speelgoedwinkel waar de deur en de vloertegels zich verplaatsen, een boom waar de takken snel aangroeien en een oude man.

De achtjarige Noah besluit van huis weg te lopen.

Noah is acht en eerlijk gezegd heeft hij tot nu toe niet echt iets bereikt in het leven. Een paar dagen eerder had hij nog geprobeerd al zijn prestaties op een rijtje te zetten en vond het hele lijstje niet echt indrukwekkend.

Hij maakt zichzelf wijs dat hij daarom wegloopt, want dat klinkt een stuk avontuurlijker dan de echte reden, iets waaraan hij niet wil denken.

Daar staat hij dan, in zijn eentje, als een jonge soldaat op weg naar het slagveld.

Twee dorpen verder, lopend over een moeilijk pad ontmoet hij een vreemde boom, een hongerige ezel en een sprekende teckel. Daarna ontmoet hij in een speelgoedwinkel een oude man.

De oude man vertelt Noah verhalen over zijn leven, heldhaftige prestaties en verbroken beloftes. Hij helpt Noah zijn problemen onder ogen te zien en Noah keert terug naar huis.

In het boek is Noah één dag van huis weggeweest, één dag die zijn leven voorgoed heeft veranderd.

Over leren omgaan met problemen, ze onder ogen zien en benoemen, zijn wie je bent, (zelf)acceptatie en prestatiedruk, luisteren naar anderen. Zonder belerend of moraliserend over te komen zit het allemaal verpakt in dit mooie boek.

Een heel mooi en onderhoudend boekje.

Reacties op: Over weglopen van problemen en terugkeren om ze onder ogen te zien

Noah Barleywater gaat ervandoor - John Boyne
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker