Over de macht en val van de penis

Linda Marie 16 januari 2020
De gebeurtenissen in het boek die zich in het nu voordoen, nemen misschien 24 uur in beslag. Veel gebeurt er niet. Die 24 uur nemen meer dan 600 pagina's in beslag. Je moet het maar kunnen.

Schrijven kan Buwalda zeker. Stilistisch mooie zinnen met intrigerende associaties. Vervelen gaat het boek niet.

Ludwig Smit reist voor zijn werk naar Sakhalin voor een onderhoud met de CEO Johan Tromp van Shell. Ludwig komt vast te zitten in een sneeuwstorm en ontmoet daar een oude bekende uit zijn studententijd Isabelle Orthel. Ook zij heeft een onderhoud met Tromp.

Het boek begint met een flashback van Ludwig over zijn verleden. Hoe zijn moeder huwt met Otmar Smit en ze naar Venlo verhuizen. Daar groeit hij op tussen de twee wonderkinderen Dolf en Tosca als vreemde eend in de bijt. Want niets is gewoon in dat grote hoekhuis in Venlo. Daar gaat hij ook als Ludwig door het leven want ook hij noemt Dolf en twee Dolfjes gaan niet samen.

Muziek is een thema in het boek en ook macht, van machtige mannen. Want wie hoog zit, kan van hoog vallen. Over de macht en val van grote mannen. Daar zou het heel goed over kunnen gaan. Om het zeker te weten is het wachten op deel 2 en deel 3. Otmars zonen is het eerste deel van een trilogie.

Verwacht je aan terreur, geweld, seks en sadisme. De passages over de SM-seks tussen Isabelle en Tromp gaven mij het gevoel dat ik verdwaald was in 'Vijftig Tinten Grijs'. Wil de schrijver zo meeliften op het succes van deze bestseller?

Verder had ik problemen met een plotse perspectiefwissel. Zit ik honderden pagina's in het hoofd van Ludwig, zit ik ineens in het verhaal van Isabelle. Storend.

Ik verwachtte veel van dit boek. Het wordt bejubeld in de pers en de media. Toch heeft het mij niet helemaal kunnen bekoren.

Het open einde is te begrijpen omdat er een vervolg komt. Hopelijk hoeven we daar geen 8 jaar op te wachten.

Meer recensies van Linda Marie