Herbeleef de jaren zeventig, tachtig en negentig

Linda Marie 04 november 2019
'De meiden van Firefly Lane, zo werden ze genoemd.'

Kate&Tully werden ze in een adem genoemd. Dat was lang geleden - meer dan drie decennia.

Tallulah Hart groeit op bij haar oma. Haar moeder is niet in staat voor haar te zorgen. Ze leeft als een hippie. Tallula - Tully - verlangt hopeloos naar de liefde van haar moeder. Ze denkt dat ze zelf iets niet goed doet en dat daarom haar moeder niet van haar kan houden. Tegen haar veertiende leidt ze een dubbel leven dat bestaat uit roken en korte rokjes dragen. Ze is bij de populaire meiden van de school en is roekeloos en ambitieus.

Alles om te doen alsof.

Wanneer ze veertien is, verhuist ze met haar moeder en woont recht tegenover Kate. Haar moeder is verslaafd aan marihuana en dankzij de cheques die haar oma elke maand sturen, kunnen ze het blijven beredderen.

Kate Mularkey is een rustig meisje en heeft geen vriendinnen op school. Ze leest The Lord of the Rings. Boeken zijn haar enige vrienden, geen vaardigheid die haar helpt om populair te worden.

Het onwaarschijnlijke gebeurt: Kate en Tully worden vriendinnen, hartsvriendinnen. In hun jeugd beloven ze elkaar eeuwige vriendschap.

Is hun vriendschap bestand tegen het leven met al zijn ups en downs?

Een feel-good roman die de lezers van dit genre beslist zal aanspreken. Ik mis suggestief schrijven, alle gevoelens worden expliciet beschreven. Het is zeemzoet en heel emotioneel.

Het boek is vooral een mooi tijdsdocument.
De hoofdstukken 'de jaren zeventig, tachtig en negentig' nemen je mee terug in de tijd.

DE JAREN ZEVENTIG
De jaren zeventig zijn de jaren waarin ik geboren werd. '1970 was een jaar van ontreddering en verandering, maar in het huis van aan Magnolia Drive, waar Tully bij haar oma woont, was alles ordelijk en rustig.'

ABBA werd gevormd in 1972 en brak door in 1974 op het Eurovisiesongfestival met het nummer 'Waterloo'. Het werd een van de succesvolste bands ter wereld. Het was de tijd van de hippies, protestmarsen waarbij het krioelde van de mensen die leuzen riepen en borden ophielden met teksten 'Make Love, not war' en 'Hell no, we won't go'. Amerika verloor de oorlog in Vietnam.

Er worden veel liedjes in het boek genoemd. Ik heb ze allemaal beluisterd om in de sfeer van het boek te komen en in de sfeer van die periode. Ook alle namen van TV-series en nieuwsankers heb ik opgezocht. Zo wordt het boek een leuke beleving.

DE JAREN TACHTIG
Kate en Tully zijn nu twintigers. Ze dragen felle make-up, glitters en epauletten. Ik zag het zo voor me.

'Love is a Battlefield' is de ondertitel van dit deel en het typeert de meisjes in die periode.

Terwijl de meisjes journalistiek studeren in de gotische gebouwen van de universiteit van Washington droomt Katy van het moederschap en van huisje-tuintje-boompje. Tully wil het helemaal maken in de nieuwswereld.

DE JAREN NEGENTIG
De vriendschap tussen Kate en Tully komt in zwaar weer terecht.

Voor mij waren de jaren negentig een tijd van veel veranderingen. Ik was afgestudeerd en na een jaar werken ging ik voltijds vrijwilligerswerk doen. In 1996 trouwde ik en na twee jaar verhuisden we naar een andere streek.

HET NIEUWE MILLENIUM
Katy is ondertussen moeder van drie, een tienjarige dochter Marah en een jongenstweeling. Ontspanning is voor haar iets uit een ander tijdperk. Tully heeft het helemaal gemaakt in de tv-wereld. In 2003 breekt ze door met Het Vriendinnenuurtje. Het een en ander zal leiden tot een breuk in de vriendschap.

Tot Kate op een dag de telefoon uit de houder pakt en de slaapkamer verlaat. Daar staart ze naar de storm en verzamelt moed. Ze toetst het bekende nummer in...

Aan de andere kant van de zwarte, woeste baai rinkelt de telefoon...

Meer recensies van Linda Marie