Lees dit boek in één ruk uit!

Linda Meijer 07 mei 2021
Lampje woont samen met haar vader Augustus, de vuurtorenwachter, in het huis naast de vuurtoren. Lampje heeft de taak om iedere avond het licht met een lucifer aan te steken. Haar vader is hier niet meer toe in staat vanwege zijn missende been en omdat hij zijn verdriet om zijn gestorven vrouw wegdrinkt. Op een stormige avond wanneer de lucifers op zijn gaat alles mis. Dit leidt er toe dat Lampje uit huis wordt geplaatst en naar een pleeggezin moet verhuizen. Ze wordt ondergebracht in het misterieuze Zwarte Huis van de Admiraal waarvan het gerucht uitgaat dat er een monster woont……
Vastbesloten wil Lampje achter het geheim van het Zwarte Huis komen.

In 2017 kwam Schaap uit met dit schrijfdebuut. Hiervoor was zij vooral bekend als illustrator van bijvoorbeeld de ‘Hoe overleef ik’ serie van Francine Oomen. Ik ben enorm onder de indruk van dit prachtige verhaal. Lampje wordt verteld vanuit verschillende perspectieven waardoor je niet alleen Lampje goed leert kennen, maar ook de andere personages uit het boek. Hierdoor valt alles op zijn plaats en ervaar je tijdens het lezen spanning en loop je van de ene naar de andere verbazing. Schaap gebruikt prachtige zinnen en de zinnen zijn beeldend zodat het tot de verbeelding spreekt.

“Van het schiereiland naar de wal loopt een smal pad van stenen, onregelmatig als een slecht gebit” en “De geur van rotte vis hangt als een dweil in de gang."

Het boek is opgedeeld in zes delen die ieder een prachtige inleidende illustratie hebben. Bij de verschillende hoofdstukken zijn mooie geïllustreerde schelpen te vinden die de sfeer van de zee mooi naar voren brengen.

Lampje is een prachtig sprookje over de zee en zijn mysteries dat je eigenlijk in één ruk uit moet lezen.

Annet Schaap: Lampje. Querido, 324 blz. €17,99

Meer recensies van Linda Meijer