Zombies in Nederland

Lisa Kiewit 17 juli 2019
Als liefhebber van The Walking Dead (zombieserie), World War Z (zombiefilm) en Hex (horrorboek) keek ik verheugd op van een zombieverhaal dat zich afspeelt in (Noord-)Nederland: Quarantaine, het thrillerdebuut van Erik Betten. Door de gaswinning in Groningen komt er een bacterie vrij die mensen in zombies verandert. Om Groningen, Friesland en Drenthe wordt een kordon gevormd. Vervolgens lees je via drie gevarieerde verhaallijnen (Kamerlid Homme Olivier, journalist Karin Werkman en wetenschapster Charlie Houblon) hoe men met zowel de doden als de levenden omgaat en voor welke dilemma’s zij staan.

Helaas is het verhaal niet zo heel uniek als ik had gehoopt. Zo zijn de zombies vrij klassiek: je doodt ze door de hersenen te verwoesten, ze zijn niet snel en als je gebeten of aangeraakt wordt, verander je ook een zombie. Echter geeft Betten de zombies een nieuw en origineel kenmerk mee, dat past bij Nederland en ik niet zal verklappen, maar doet daar verhaaltechnisch weinig mee en dat is een gemiste kans. Ook stipt de schrijver een actueel probleem aan, de gaswinning in Groningen, maar besteedt daar vervolgens niet veel aandacht aan. Verder is de rode draad in het verhaal niet verrassend en het einde wat voorspelbaar.

De kracht van deze thriller zit hem eerder in de andere elementen. De locatie van het boek is Noord-Nederland en het is daarom leuk dat de personages Fries spreken. Her en der kijkt het Fries-nationalisme ook om de hoek, al is het summier. Daarnaast bevat het debuut veel gebeurtenissen, die vlot en bondig worden verteld, waardoor er steeds spannende momenten zijn. De drie afwisselende vertelperspectieven versterken dit en zorgen ervoor dat de lezer het probleem van verschillende kanten kan bekijken. En dat is het interessantste van deze thriller. Daar waar bovengenoemde series en films vaak gaan over het overleven in de deadzone, bekijkt dit boek het probleem ook vanuit journalistiek en politiek oogpunt: Welke keuzes maken leiders? Wanneer is er nog sprake van menselijkheid? Kies je voor een groep of voor een land? Wat zendt een nieuwszender wel en niet uit? Welke effecten heeft dat? Hoe ga je om met boze burgers? Dit soort ethische vragen zet de lezer (en personages) tot nadenken en houdt de lezer in zijn greep.

Dat Quarantaine de Schaduwprijs (2019) won en is genomineerd voor de Hebban Debuutprijs 2019 is begrijpelijk. Indien je houdt van spannende verhalen met ronddwalende zombies, een apocalyptische touch en een paniekerige overheid dan is dit debuut een aanrader, maar verwacht geen super origineel verhaal.

Meer recensies van Lisa Kiewit