Intrigerend én spannend

Lisanne Stam 04 december 2020 Auteur
Smiley is de bijnaam van de 14-jarige Julia. Ze is een Mexicaanse migrant en woont met haar vader en broertje in Washington.
Wanneer Julia naar een nieuwe school gaat, raakt ze bevriend met Ana en andere bendeleden van de StreetMaffia.
Dit boek is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Brenda Paz (heftig!). Ik wist zelf niet zoveel van bendes dus dit leek me erg interessant. Én dat was het zeker!

Het is beeldend geschreven en heel vlot te lezen. Leuk detail: Spaanse woorden worden in de voetnoten vertaald.
Ik ben best wel een beetje onder de indruk van dit boek. Het is lastig is voor migranten om een bestaan op te bouwen in de VS..
Als lezer krijg je een bepaalde sympathie voor Julia. Het is een slimme meid. Echter, is zij onzeker, ze wilt vriendschappen opbouwen en daar is zij best naïef in. Best herkenbaar voor pubers, ze doen dingen die niet verstandig zijn die hun in moeilijkheden kan brengen. Ze weten immers toch alles al!

Wist je bijvoorbeeld dat je als aankomend bendelid van de SM twee soorten ontgroeningen hebt waar je uit kan kiezen? Brrrrrr. Kromme tenen gegarandeerd.

Voor het lezen was ik benieuwd of Dia de los muertos gevierd zou worden, dit in verband met de mooie cover. Dat is zeker gevierd in dit verhaal.
Smile now, cry later.
Ik geef dit verhaal vier sterren. Met veel nieuwsgierigheid heb ik dit verhaal mogen lezen. Er is weer een wereldje voor mij open gegaan.

Meer recensies van Lisanne Stam