Dé kracht van het boek: inlevingsvermogen!

20 oktober 2017
“Onze herinneringen bepalen onze identiteit. Maar wat als je geheugen elke nacht opnieuw wordt gewist?”
-SJ Watson
SJ Watson werkte enkele jaren bij de Nationale Gezondheidszorg. Hij schreef af en toe wel al is iets, maar vond zichzelf geen professional. Toen SJ Watson werd toegelaten tot zijn eerste cursus romanschrijven van de Faber Academy begon het allemaal voor hem. Zes maanden laten het resultaat: Voor ik ga slapen, een ijzersterke psychologische thriller. SJ Watson had nooit gedacht een bestseller te schrijven op zo’n korte tijd. Het boek is deels fictie en deels gebaseerd op waargebeurde ervaringen van patiënten met geheugenverlies. SJ Watson is een Engelse schrijver, die voor hij schrijver werd nog enkele jaren bij de Nationale Gezondheidsdienst werkte, daarvan zijn ervaringen met patiënten met geheugenverlies.
Christine wordt ‘s ochtends wakker in een vreemde kamer en een vreemde man naast haar. Christine weet niet meer wat er gebeurd is en wil naar huis gaan. Maar dan ziet ze zichzelf in de spiegel, ze ziet een vrouw met rimpels, iemand, maar niet Christine Lucas. De man die naast haar lag, blijkt haar man te zijn met wie ze al 22 jaar getrouwd is. Hij vertelde haar dat ze 47 is en haar geheugen verloren is door een auto-ongeluk. Elke dag opnieuw wordt haar geheugen gewist, waardoor Ben elke morgen moet vertellen wie ze is en wat er gebeurd is. Ze is zeer afhankelijk van Ben. Wanneer Christine een telefoontje krijgt van Dokter Nash, verandert haar leven. Hij prikkelt haar om zich steeds meer te gaan herinneren, dit onder andere door een dagboek bij te houden. Ze ontdekt daar eigen leven: ze heeft een zoon gehad, een roman geschreven, haar ouders zijn beiden dood… Christine vertelt dit bewust niet tegen Ben, omdat ze al snel ontdekt dat er iets niet klopt. Op een morgen belt dokter Nash Christine om haar te doen herinneren in haar dagboek te schrijven en het eens helemaal te lezen om te zien of ze zich nog iets kan herinneren. Maar op de eerste pagina staat: Ben is niet te vertrouwen. Samen met Christine gaat de lezer iedereen en alles wantrouwen. Is ben niet te vertrouwen? Ben ik mijn geheugen wel kwijt door een ongeluk? Wat is er aan de hand? VN’s Detective & Thrillergids noemt het ‘een droomdebuut’ en ‘een absolute aanrader’ en deelde vijf sterren uit. Het won prijzen als: “ The Crime Writers’ Association Award for Best Debut Novel” en “The Galaxy National Book Award for Crime Thriller of the Year”. Dit boek werd door het succes verfilmd. De rechten werden aan meer dan dertig landen verkocht en de film is al in de maak. Een échte bestseller dus.

Geheugenverlies is een gecompliceerd onderwerp, maar zo voelt het zeker niet als je dit boek leest. Het is makkelijk geschreven, met weinig wetenschappelijke termen. Het is vanuit ik-perspectief geschreven waardoor de schrijver echt het gevoel creëert dat jij Christine bent. Wat wel een nadeel is, is dat Christine elke morgen niets meer weet en er dus veel dingen herhaald worden in het boek. Het werd na een tijd een beetje langdradig, maar doordat je elke keer een volgend puzzelstukje krijgt van Christine’s leven dat op zijn plaats valt, bleef het spannend genoeg om te blijven doorlezen. Langzaam aan worden er dingen duidelijk voor Christine en de lezer. In het begin wordt Christine wakker en kom je te weten dat ze geheugenverlies heeft en wat basisdingen over haar leven. Het tweede deel van het boek is haar dagboek. Dit is het eerder langdradige deel, maar wel spannend omdat je steeds meer aanwijzingen krijgt. Een soort detective aspect. Ik denk niet dat de auteur dit met één bepaald doel heeft geschreven. Ik denk dat hij de inspiratie had vanuit zijn patiënten met geheugenverlies. Het is een probleem waar vandaag de dag wel meer mensen mee te maken hebben. Dit boek illustreert wel moei hoe je ermee moet omgaan, hoe niet en hoe de persoon zich zelf voelt. De Verwarring wordt zeer duidelijk. Door dit boek heb ik vooral anders leren kijken naar zo’n mensen. Ik dacht vaak dat de omgeving het moeilijk had, maar de persoon zelf ook. Het lijkt mij super eng om wakker te worden en niet meer te weten wie je bent, waar je bent… Je weet niet wie je kan vertrouwen, je bent eigenlijk niemand, je hebt geen identiteit. Ik zou het dus zelf nooit willen meemaken, al is het maar tijdelijk, het is super erg dat je je herinneringen kwijt bent. Deze vormen je persoonlijkheid. Voor de omgeving is het natuurlijk ook super moeilijk. Ze moeten je elke keer terug alles uitleggen en ik denk dat dat wel verveelt na een tijdje. Als die persoon dicht bij je staan, is het denk ik vooral moeilijk omdat die persoon jou niet meer kan herinneren. Je kan heel mooie momenten beleeft hebben samen, maar je kan ze niet meer delen, omdat maar een van de twee het weet. Dat is zeer frustrerend. Ik heb dus zeker wel meer respect gekregen voor mensen met geheugenverlies en de omgeving ervan.

De cover sprak mij direct aan, als ik dan las dat het over geheugenverlies ging, was ik direct verkocht. Het boek was in het begin heel spannend waardoor het lezen vlot ging. Je kruipt in de huid van Christine en wil dus weten wat er met je leven gebeurd is. Na een tijdje begon het een beetje langdradig te worden, doordat ze haar elke morgen dezelfde dingen vertellen en er dus veel herhaald wordt. Toch kon ik het boek moeilijk wegleggen. Dé kracht van het boek is inlevingsvermogen. Doordat SJ Watson de frustraties, de twijfels, de angsten, de hoop en het verlangen naar liefde beschrijft is het zeer meeslepend. Daarboven op schrijft hij in de ik-vorm. Er zijn weinig boeken waarin je je zo betrokken voelt met de hoofdpersoon.

Een spannende psychologische thriller. Een boek waarin jij Christine bent en geheugenverlies hebt. Dé kracht van het boek: inlevingsvermogen!

Lita De Meyer

SJ Watson, (2015) Books. Geraadpleegd op 18 oktober 2017, via http://www.sjwatson-books.com/before-I-go-to-sleep/
Watson, SJ. (2011) Voor ik ga slapen. Amsterdam (vertaling): Anthos uitgevers, Caecile de Hoog.
SJ Watson. (18 juni 2015). Geraadpleegd op 18 oktober 2017, via https://nl.wikipedia.org/wiki/S.J._Watson