aangrijpend

Lizzie 09 november 2019
3 oktober ik zal je krijgen gelezen als recensieboek.

In 3 oktober worden we meegenomen in het hoofd van Sjaak.
Sjaak heeft zijn zinnen gezet op Janine. Hij wilt haar en doet er alles aan om haar te krijgen, hij laat niets aan het toeval over. Wanneer hij haar heeft, zorgt hij ervoor dat ze alles doet wat hij wenst. Wanneer iets niet naar zijn zin is, laat hij dit ook duidelijk merken.

3 oktober zorgt ervoor dat je de kriebels krijgt van Sjaak en medelijden met Janine. Sjaak is echt ziek in zijn hoofd. Hij denkt dat hij alles kan en overal de beste in is, hij lijkt het zelf beter te weten dan dokters.
Het verhaal is goed geschreven, je kruipt echt in het hoofd van Sjaak en je probeert je in hem te verplaatsen, wat niet makkelijk is door zijn ziek brein.
Op het eind van het boek zit een handgeschreven brief van Sjaak, waar zijn gedachtengang nog duidelijker wordt.

Het is een boek die je koude rillingen bezorgt en onder je huid gaat kruipen. Een thriller met een hoog psychologische kant.
Je leest volledig uit het perspectief van de dader. Van der Gracht heeft een vlotte schrijfstijl met een mooie zinsbouw. Het thema van het boek mishandeling, doet ook wel ogen openen, wat er tussen vier muren gebeurd weet niemand.

Heb vaak gevloekt in mezelf tijdens het lezen van heeft niemand dit nu door dat hij niet helemaal juist is? Gaat niemand hier nu iets aandoen?
Je moet het maar kunnen schrijven, zo in iemand zijn hoofd kruipen en gedetailleerd gaan beschrijven wat Janine allemaal overkomt. Ik kan me voorstellen dat het de schrijfster ook onder de huid gekropen is.

Voor wie zin heeft in een thriller die eens volledig uit het perspectief van de dader geschreven is, is 3 oktober zeker een aanrader.

Meer recensies van Lizzie