Wat een plot

Lizzie 22 oktober 2019
Kwijt mogen lezen voor de leesclub bij Thrillzone. Kwijt is de nieuwe thriller van de veelzijdige schrijfster Sandra J. Paul.
Stel je voor je wordt wakker in je ouderlijk huis, weet van niets meer, dan blijkt dat je twee jaar van je leven kwijt bent. Dat is wat Jim overkomt in ‘kwijt’. Hij is twee jaar van zijn geheugen kwijt. Hij herinnert zich niets meer. Er is in twee jaar blijkbaar veel gebeurd, zijn vrouw Iris is weg, zijn band met zijn zoon Vince is slecht geworden. Op de avond dat zijn vrouw weg gegaan is, is er iets gebeurd, maar niemand lijkt te weten wat buiten hij en Iris. En wie is die roodharige vrouw die steeds verschijnt in zijn dromen? Het enigste wat niet veranderd is, is zijn liefde voor het bakken van taarten. Hij is dan ook een gerenommeerde Londense Patissier.
De titel bestaat uit één woord, maar zegt alles, het covert het boek volledig. Er kon geen betere titel verzonnen worden voor dit verhaal, net als de cover, wat een prachtige cover weer. Persoonlijk vind ik de covers van Hamley Books altijd mooi.
Sandra bewijst met kwijt nog maar eens dat ze van vele markten thuis is. Ze heeft met deze thriller een knappe psychologische thriller neergezet. Het boek houdt je in de ban, je wilt weten wat er twee jaar geleden precies gebeurd is en stukje bij stukje vallen de puzzelstukjes op zijn plek, wanneer je dan denkt dat hij compleet is gebeuren er nog een paar onverwachte wendingen, waarbij je met mond openvalt van verbazing.
Je ziet de wendingen echt niet aankomen, niets aan het plot is voorspelbaar.

Sandra gebruikt in kwijt ook heel actuele thema’s zoals, geheugen verlies door een traumatische ervaring, een moeilijke relatie tussen ouder en kind, homoseksualiteit, aanranding en ziekte.
De thema’s die aangehaald worden en hoe ze beschreven worden zorgt ervoor dat het boek een zwaar beladen kant krijgt. Het doet je als lezer nadenken. Wanneer je het boek dicht geslagen hebt blijft het boek nog even nazinderen.
Ik was al fan van de boeken van Sandra alsook van haar alter ego Joanne Carlton, maar nu nog meer, de schrijfwijze, de thema’s de opbouw van de spanning in de boeken zijn volledig mijn ding en ook echte aanraders.

Meer recensies van Lizzie