heftig boek

Lizzie 30 oktober 2019
Voor het selfpubcafé auteurs en lezers mocht ik ravenzwart bloed lezen. Had al veel positiefs zien passeren van deze thriller en was dan ook benieuwd of het boek mij zou liggen.

Ravenzwart bloed vertelt ons het verhaal van Tess, nu is ze een volwassen vrouw die samenwoont met haar katten en hond. Aan elk van de dieren mankeert wel iets. Tess heeft geen makkelijk leven achter de rug achttien jaar geleden heeft ze namelijk samen met haar broer David een gezinsdrama overleeft. Tess heeft alle herinneringen eigenlijk verdrongen, maar door een fout gelopen relatie komt haar verleden stilletjesaan terug naar boven of ze dit nu wil of niet.

In ravenzwart bloed haalt Kim Verheugen zware thema's aan zoals kindermisbruik en mishandeling, het falen van bepaalde instanties. Ook in haar nawoord haalt ze aan dat misbruik en mishandeling jammer genoeg voor sommigen dagelijkse kost zijn.
Ravenzwart bloed kan wel voor velen een oogopenener zijn. Het bevat een gruwelijke waarheid waar velen dagelijks mee geconfronteerd worden.

Ravenzwart bloed leest als een trein, we worden constant heen en weer gesleurd van heden naar verleden. De stukken uit het verleden zijn de heftige stukken, soms ben je blij dat je even terug gaat naar het heden om even aan de gruwel te ontsnappen, maar toch wil je weten wat er exact gebeurt is.
De schrijfwijze in het heden vond ik soms iets te 'simpel', maar de stukken uit het verleden vond ik heel goed geschreven. Ze gaven een duidelijk beeld van wat er zich in het gezin heeft afgespeeld en van de gevoelens van de personages. Ik kon me de familie echt voorstellen.

Vind ik dit een rasechte thriller? Nee. Ik vond het meer een drama, een levensecht thema, waar je liever je verbeelding niet voor gebruikt, maar die ook niet dood gezwegen mag worden.
Is het plot bijster origineel? Nee, maar hij is wel goed uitgewerkt, ook al had ik ergens wel een vermoeden van bepaalde ontwikkelingen zeker was ik het nooit.

Verheugen heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar meer werk van haar. Ravenzwart bloed is niet de spannendste boek die ik al gelezen heb, maar wel een van de aangrijpenste boeken door het actueel thema.

Meer recensies van Lizzie