Heftig, realistisch

Lizzie 21 november 2019
Toen was je weg samen met 3 oktober een deel van vier boeken. Nu is het geen enkel probleem als je 3 oktober niet zou gelezen hebben, ze zijn perfect los van elkaar te lezen. De twee boeken zijn gebaseerd op gebeurtenissen uit het leven van de schrijfster.

In Toen was je weg lezen we het verhaal het uit het perspectief van Jeannine. Jeannine is op de vlucht voor haar ex Sjaak, die haar achternazit en haar tijdens haar huwelijk met hem echt geterroriseerd heeft. Je leest hoe ze steeds opnieuw moest verhuizen met haar zoon Jack en Harry haar nieuwe liefde, steeds omdat Sjaak haar opnieuw opspoorde. Ze waren echt op de vlucht voor hem.
Het is moeilijk in te beelden welke terreur Jeannine en haar gezin hierdoor doormaakten. Steeds opnieuw moeten beginnen, steeds nieuw werk moeten zoeken, steeds een nieuwe school voor Jack, steeds weer een aanpassing van omgeving. De gebeurtenissen in dit boek wens je niemand toe.
De schrijfster haalt echt heftige thema’s aan, denk maar aan mishandeling, verkrachtingen, drankprobleem, op de vlucht zijn, onmacht omdat geen enkel instantie je gelooft en wilt helpen.
Wanneer je het boek leest krijg je echt kippenvel van de gebeurtenissen. Het is moeilijk om voor een buitenstander te beseffen door welke hel Jeannine is gegaan.
Anya Van der Gracht wil vooral met haar boeken en haar verhaal de problematiek die er is rond deze thema’s/onderwerpen aankaarten. Wat ik zelf heel moedig vind. We beseffen soms te weinig wat mensen rond ons moeten meemaken. Deze boeken zijn echt een eye-opener

Meer recensies van Lizzie