Een perfecte score zonder enige twijfel

Lookie.be 23 oktober 2019

Yorick Goldewijk is vooralsnog een onbekende naam in jeugdboekenland en daar zou hij graag verandering in brengen. Met zijn debuut Billy Extra Plankgas brengt hij voor het eerst zijn schrijfsels naar het grote publiek en dompelt ons onder in een fantasieverhaal met een buitenaards kantje.

Voor zijn debuut kon de schrijver terecht bij uitgeverij Ploegsma en ging hij de samenwerking met illustrator Kees de Boer aan. Een keuze die loont, want het eindresultaat mag gezien worden. In elke etalage kan deze cover zijn mannetje staan en zal de speelse en grappige voortekening tussen het grote aanbod van jeugdboeken opvallen.

Goldewijk heeft het boek opgedeeld in een aantal korte hoofdstukken die telkens op zich een klein geheel vormen binnen het grote plot. Dit zorgt er niet alleen voor dat het leestempo wordt bevorderd, maar ook dat Billy Extra Plankgas heel toegankelijk is voor jeugdige lezers. De omvang van het boek is overigens netjes onder de 200 pagina’s gebleven, ideaal voor het doelpubliek van prille tieners.

De auteur wekt met zijn schrijfstijl de indruk dat hij helemaal niet nieuw is in het genre maar een jarenlange ervaring heeft opgebouwd. Elke insteek in het boek is een schot in de roos. Van de vlot opgebouwde verhaallijn, over het uiterst creatieve woordgebruik van zijn personages, tot de sporadisch welgeplaatste tekeningen, alles werkt. Als lezer zal je meer dan eens jezelf betrappen op een brede glimlach bij de vele grappige insteken van het boek.

De schrijver schenkt ons een uiterst origineel en fantasierijk verhaal dat zichzelf overigens niet te ernstig neemt. Dit is ontspanning, puur voor de ontspanning, je hoeft helemaal geen diepere boodschap achter het geheel te zoeken.

Naast het zelf lezen (voor 10+), is het boek zeker ook een aanrader om voor te lezen (al dan niet voor het slapengaan) voor een jonger publiek. Het plezier zal er niet minder om zijn. Ploegsma heeft er in ieder geval een sterkhouder bij en Goldewijk bewijst dat hij heel wat in zijn mars heeft. Ik daag je uit om een sterker debuut te vinden. Een perfecte score zonder enige twijfel.

Meer recensies van Lookie.be