Sterk vervolg op een uitstekend debuut

Lookie.be 20 oktober 2019
Lara Reims kon enige tijd terug met haar debuut bij de jonge uitgeverij Hamley Books terecht en kreeg er een wondermooie uitgave voor in ruil. Het verhaal van Rémi die in een futuristisch verhaal terecht komt veroverde heel wat harten. En nu konden we ons hart ophalen met het tweede deel in de reeks.

Reims heeft ondertussen haar eigen stijl volledig gevonden, ze zette in het eerste deel al een sterke prestatie neer en toont dat ze bij dit tweede deel al een aantal van de minimale foutjes uit haar debuut heeft aangepakt. De lange samengestelde zinnen blijken dan wel een onderdeel van haar schrijfstijl te zijn en vereisen enige aanpassing van de modale lezer, het kan hoogstens opvallend genoemd worden.

De opzet waarmee het eerste boek naar zijn climax toe werkte, blijft ook de rode draad doorheen dit vervolg, de climax zelf vormt de basis van het volledige Black-Out-verhaal. Ook hier worden de vele mysteries rond het hoofdpersonage slechts met mondjesmaat onthuld en aangezien er nog wat vragen onbeantwoord bleven vanuit het eerste deel en er zelfs nog wat extra bijkomen in dit boek, mag je hoge verwachtingen en een hels verhaaltempo verwachten in derde deel van de reeks dat volgend jaar het levenslicht zal zien.

De hoofdpersonages en hun onderlinge relaties maken constant een heuse evolutie door, doorheen het verhaal, mede dankzij de diverse zijdelingse verhaalinsteken. Terwijl die aanvankelijk nog wat verkennend van aard waren en de eerste banden werden gesmeed, ondergaan die nu heel wat bijsturingen en aanpassingen.

Terwijl Upgrade eerder inleidend van aard was en vooral bedoeld voor het plaatsen van karakters en achtergronden, heeft deel een meer verhalende inhou en vormt die duidelijk de transitie naar een samenloop van onthullingen en een afsluitende climax in deel 3.

Alhoewel de premisse van Black-Out op zich quasi identiek is als die van het voorgaande boek, krjig je als lezer toch het gevoel een volwaardig en uniek vervolgdeel te lezen. Het verhaal bevat overigens een logische structuur en blijft bovenal geloofwaardig, niettegenstaande de futuristische setting. Verwacht echter geen hoog verhaaltempo. De schrijfster opteert er dan wel voor om de beschrijvende passages wat in te perken, ze neemt haar tijd om de lezers onder te dompelen in deze wondere wereld. Meer dan eens maakt ze gebruik van leuke beeldspraak met een knipoog en toont ze haar talent.

Black-Out is een sterk vervolg op een uitstekend debuut, waarbij de schrijfster aantoont dat ook zij wat meer ervaren is en perfect aanvoelt wat haar lezers verlangen. Een echte aanrader!

Meer recensies van Lookie.be