Het thema van dit boek boeit: de eerste dagen en maanden na de 2e wereldoorlog in Duitsland. Een Italiaanse verzetsstrijder, een Duitse Nazi en een Duitse verpleegster zijn de hoofdpersonen. Het verhaal van hun leven net na de oorlog wordt afgewisseld met een terugblik op gebeurtenissen tijdens de oorlog. Ze maken het verhaal helaas soms moeilijk te volgen. Tegelijkertijd moet het ook echt op gang komen: in het begin van het boek gebeurt er nog niet zo veel, tegen het eind volgen de gebeurtenissen elkaar snel op, wat je nieuwsgierig maakt naar de ontknoping.
Het boek zet je stil bij de gevolgen van een oorlog. Een nazi is bang voor zijn straf en doet er alles aan om de mensen die weten van zijn daden uit de weg te ruimen. Maar wat als je een Duitse bent die in het verzet heeft gezeten? Zullen de geallieerden geloven dat je aan de goede kant hebt gestaan tijdens de oorlog? De gruwelen die een verzetsstrijder heeft gezien en die een gewone burger zijn aangedaan, beschadigen een mens voor eeuwig en roepen woede en wraak op.
De oorlog is voorbij, maar toch niet. Hoop lijkt vervlogen, toch heeft het boek een hoopvol eind. Ergens in de mens zit toch iets goeds.

Reacties op: Direct na de oorlog is de oorlog nog niet voorbij. Zelfs de mensen die aan de goede kant staan, zijn eigenlijk niet meer goed, doen dingen die een mens niet zou moeten doen. Het onderwerp intrigeert, daarom lees je dit ietwat ingewikkelde en soms saaie boek toch uit.

Ik laat je niet achter - Gemma Liviero
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,99 Bestel het e-book € 12,99