Recensie: Ik reis alleen

L.Schiepers 04 november 2016
Het is altijd even spannend of een eerste boek van een schrijver me bevalt maar het werd al snel duidelijk dat de thriller Ik reis alleen van Samuel Bjørk een echte pageturner is. Dit komt vooral door het feit dat vele hoofdstukken eindigen met een klifhanger. Daarenboven kent het boek verschillende verhaallijnen waardoor je wel moet doorlezen om het vervolg van een spannend passage te ontdekken.
Bjørk vertelt in dit boek van een serie over kindermoorden. De seriemoordenaar is iemand die de kinderen eerst met zorg aankleed als een pop, ze daarna vermoord met een narcosemiddel en ze dan met een rugzak vol schoolspullen uitrust. En dit allemaal uit wraak. Verder zien we een bezorgde inspecteur genaamd Holger Munch waarvan de moeder in een verzorgingstehuis ligt. Een andere verhaallijn belicht het ondraagelijke gemis van inspecteur Mia Krüger van haar tweelingzus die tien jaar eerder stierf aan een overdosis. Tenslotte leren we twee verwaarloosde broers kennen die een christelijke sekte ontdekken en stuiten op een tweede vermoord meisje in een bos.
Hoewel deze verhaallijnen bij aanvang geen verband tonen valt alles op het einde mooi op zijn plaats en krijg je op al je vragen een antwoord. Bovendien vertelt de auteur dit alles op zo’n doordachte en stijlvolle manier dat zelfs huiveringwekkende moorden op zesjarige, kleine meisjes op geen enkel moment ongemakkelijk worden. Dit maakt het een zeer toegankelijk boek.
De beschrijving van de personages is zo levendig dat het tot je verbeelding gaat spreken. Het hoofdpersonage Mia Krüger is een zeer getalenteerde maar depressieve jongere collega van Munch die erg goed is in verbanden zoeken en geheimen ontrafelen. Holger Munch kan de talenten van zijn medewerkers optimaal benutten maar buiten zijn wil geraakt hij emotioneel betrokken in deze moordzaak wat alles nog complexer maakt.
Over het algemeen is de spanning goed gedoseerd en met het einde in zicht kwamen er ook enkele verrassende plotwendingen met een enorm enerverende maar geloofwaardige ontknoping tot slot. Voorts bevat het verhaal ook alles wat een goede thriller moet hebben: een origineel verhaal, goed gedoseerde en opgebouwde spanning, personages met veel diepgang en een schrijfstijl die je geboeid houdt tot het laatste woord. Een zeer geslaagde thriller.