Een eerlijke terugblik op een schrijversleven

Luc Steensels 24 september 2022
Giphart, one of my all time favorites. Dit boek(je) werd eerder lauw onthaald door de Hebban-community. En dat klopt ook wel voor een stuk met mijn zienswijze op het boek, maar dat geldt ook voor het oeuvre van Giphart. Hij wisselt schitterende boeken (Ik ook van jou, Ik omarm je met 1000 armen, Troost) af met middelmatige schrijfsels (IJsland). Maar dit boek helt toch naar de betere helft. Vanuit een originele insteek beschrijft hij de angsten van zijn hoofdpersonage. Het is autobiografisch getint, daar ben ik van overtuigd. Maar het is bij wijlen zo ontwapenend eerlijk, dat ik weer de oude Giphart ontdek. Dus naast originaliteit is ook de authenticiteit een belangrijke kwaliteit van dit boekje. Ik blijf een grote fan!

Meer recensies van Luc Steensels