een echte aanrader!

lunaalizaa 25 juli 2020
Cade Carter staat in een grot, met een monster. Hoe hij er is gekomen, weet hij niet. Wat voor monster er bij hem staat, weet hij ook niet. Dat hij in een problematische situatie zit, dat weet hij wel. Hij komt ‘vrienden’ tegen, mensen van zijn school die in dezelfde situatie zaten en samen gaan ze kijken waar ze zijn beland. En ze hebben het idee dat ze speciaal geselecteerd zijn. Cade met zijn geschiedeniskennis, Yoshi met zijn zwaardvechtkunsten. In welke tijd ze zitten, weten ze ook niet. Ze vinden Romeinse munten maar treffen ook meisjes uit 1985. Er zijn dinosauriërs maar ook een ultramodern zwevend ‘ding’ dat zichzelf ‘codex’ noemt. Ze hebben 144 uur, 6 dagen tot de kwalificatieronde. Wat dat is, weten ze zelf ook niet. Hoe gaan ze zich hieruit redden? En wie is er eigenlijk te vertrouwen?

Het boek begint gelijk met een korte tekst waarin duidelijk wordt gemaakt dat Cade gekozen is. Daarna zit je gelijk in het verhaal omdat het begint met een spannende scène waarin Cade al in de problemen zit (zie de alinea hierboven). Aan het begin van het boek wisselen verschillende tijden zich af. De tijd waarin het verhaal zich afspeelt en 6 tot 1 maand(en) eerder. Je leest zo hoe Cade op zijn school voor probleemjongeren terecht is gekomen, wie hij daar ontmoet en stukjes van het leven hoe het daar gaat. Het verhaal is geschreven vanuit de verleden tijd en personaal perspectief.

Ik vond Contender 1-De Uitverkorene een erg goed en spannend boek en zeker ook een leerzaam boek. Er kwamen behoorlijk wat geschiedenis aspecten in voor wat erg interessant was. Af en toe werd het wel iets te gedetailleerd, soms was het nodig voor het verhaal maar soms ook een beetje overbodig. Als je van geschiedenis houdt, is dat natuurlijk geen probleem. Het verhaal is erg spannend geschreven maar er zitten ook grappige/ironische stukjes in. Ook als je niet zo van geschiedenis houdt, raad ik je De Uitverkorene aan. De stukjes die specifiek ingaan op een deel geschiedenis kun je ook globaal lezen en dan mis je verder niks van het verhaal/de verhaallijn. Het stuk op het einde was niet voorspelbaar en zo bleef het leuk tot het eind. De Uitverkorene heeft ook nog een vervolg, De Uitdager waar ik erg benieuwd naar ben!
De Uitverkorene is een spannend boek aan te raden voor jongens en meiden, volwassenen en jongeren.

Meer recensies van lunaalizaa