Een serie om te verslinden

Maartje 20 juli 2019 Hebban Team
Gebroken is het tweede deel in de 'Slated' serie en ik vond het boek nog beter dan deel 1.

In deel 1 leren we Kayla kennen, een meisje dat wakker wordt in een ziekenhuis en zich niets over haar verleden kan herinneren. Ze is Gewist. Deze procedure wordt in het Engeland van de toekomst toegepast op jongeren die een misdrijf hebben gepleegd. In plaats van ze op te sluiten of ter dood te veroordelen, wordt het geheugen van deze jongeren gewist. Om de Gewisten onder controle te houden krijgen ze een Levo om. Een soort armband die de emoties van de Gewisten in de gaten houdt en als deze te negatief worden, wordt de persoon uitgeschakeld. De kinderen/ jongeren worden in pleeggezinnen opgevangen en mogen zo verder met hun leven.

Kayla komt in een gezin terecht, maar merkt al snel dat zij anders is dan haar gewiste pleegzusje. Kayla is minder vrolijk, en heeft regelmatig dromen die zo echt lijken dat ze begint te denken dat ze ook echt zijn.
Gebroken vertelt verder over Kayla en haar speurtocht naar de waarheid.
Waar Gewist wat langzaam op gang kwam en pas tegen het einde echt mijn aandacht pakte en spannend werd, was Gebroken vanaf het begin een feest om te lezen. Er werden nieuwe karakters geïntroduceerd die het verhaal weer meer beweging en spanning gaven en de wereld werd ook weer verder uitgediept. Het leuke aan de boeken vind ik dat de karakters niet volledig goed of volledig slecht zijn. Ze hebben allemaal hun eigen drijfveren en doen daarom goede en slechte dingen. En is een wereld waarin mensen hun eigen herinneringen kwijtraken wel ethisch? De serie zet aan tot nadenken over goed en kwaad, over straffen en de gevolgen ervan en over de nabije toekomst.

Deel twee gaf spanning en antwoorden, maar er blijft nog genoeg te ontdekken om deel drie snel op te pakken.

Meer recensies van Maartje