Een sterk debuut

Maartje 13 april 2020 Hebban Team
Ik kreeg de mogelijkheid om het YA-fantasy debuut van Maaike de Wilde: Insula te lezen via het Selfpub Café.

Een fantasywereld waar een vloek op rust. De magie is volledig uit de wereld gebannen. Eén persoon kan de wereld redden. Die persoon is Efra, een heel gewoon meisje dat opgroeit bij haar ouders en oudere broers in een afgelegen huisje, tot ze op een dag wordt meegenomen naar een bijzondere wereld achter een sluier en ontdekt dat ze de redder van de wereld moet worden. Ze heeft nog twee jaar de tijd voordat ze op haar achttiende verjaardag de 'himren' zal worden en het gevecht met de duistere koning Amrak aan zal moeten gaan.

Dit is een mooi beeldend geschreven verhaal waarin veel aandacht besteed is aan omgeving en wereldbouw. Het verhaal is wat traag, maar toch blijft het boeien door de personages, de legenden rondom de wereld, de fantasiewezens die beschreven worden en de zoektocht naar de achtergronden van de profetie. Af en toe ontstaat er al wat actie, maar het draait toch voornamelijk om het ontdekken van een heel bijzondere wereld. Een wereld die een beetje doet denken aan Avalon. Een wereld achter een sluier, waar een klein beetje magie bewaard is gebleven. Een wereld waar het warm en licht is, terwijl het daarbuiten kouder en donkerder wordt. Een wereld waarin een berg een bewustzijn heeft en als een soort moeder aarde voor haar bewoners zorgt. Een wereld waarin druïden samenleven en op zoek zijn naar een oplossing voor de koude buitenwereld.

Het verhaal maakt gebruik van vrij veel standaard verhaallijnen, zoals: de uitverkorene, instant liefde, vechten tegen het kwaad, maar de draai die Maaike de Wilde aan deze verhaallijnen geeft is toch net anders en daardoor bleef het verhaal origineel.

Voor mijn gevoel kon je in het verhaal goed merken dat Maaike naast schrijver ook psychologe en coach is. Haar boek zit vol mooie visualisaties om je rustiger te voelen en tips om meer in het nu te leven. Dus naast een fijn verhaal kun je er ook nog iets van opsteken.

En dan dat einde! Ik moet deel twee hebben.
Een dikke vier sterren voor dit boek.

Meer recensies van Maartje