Maartje VIP Club

Van uitgeverij Atlas ontving ik Oregon, het romandebuut van Jori Stam, in ruil voor een recensie.

Het boek is dunner dan ik had verwacht, nog geen 200 pagina's en heeft een foto op de voorkant die mijn lief de uitroep ontlokte: 'Als ik het boek ga lezen, doe ik er een kaft omheen'. De kaft heeft inderdaad een verontrustende foto op de voorkant. Het laat een haas met hoorns en rode ogen zien, opgezet zoals een hertenkop. Na het lezen van het boek kan ik niet anders zeggen dan dat de kaft past bij de inhoud van het verhaal en dat ik deze dus niet zou veranderen.

Stijn en Philip zijn oude studievrienden. Ooit deden ze bijna alles samen en hadden beide de droom om een beroemd schrijver te worden. Philip is inmiddels in deze missie geslaagd. Hij heeft een bestseller geschreven en is een graag geziene gast in verschillende talkshows. Daarnaast heeft hij een lieve vrouw gevonden en een kind gekregen. Stijn is niet zo gelukkig. Zijn eerste boek laat nog op zich wachten en zijn vriendin heeft het uitgemaakt.
Dan vraagt Philip of Stijn met hem mee wil om te gaan schrijven in een afgelegen hut in de bossen van Oregon (Amerika). Philip wil in alle rust schrijven aan zijn nieuwe boek en Stijn kan zich dan onderdompelen in de wereld van de mysterieuze vliegtuigkaper D.B. Cooper, die in deze bossen verdween. Cooper is de man waarover Stijn zijn boek wil schrijven.

Na het lezen van de eerste pagina twijfelde ik of ik wel verder wilde lezen. De introductie van Stijn liet een man zien met een onvriendelijk en oordelend wereldbeeld: springers zijn egoïstisch en gezette vrouwen zijn 'veel te zwaar' en moeten zich 'omhoog takelen'. Ik vroeg me af of dit het karakter van de hoofdpersoon was, of dat hier ook de schrijver doorheen sprak.
Gelukkig las ik door en bleek het een goede introductie in de wereld van Stijn te zijn. Stijn heeft het moeilijk met de wereld en met zichzelf en probeert krampachtig om alles zo te structureren dat hij zijn leven kan overzien.
Philip is Stijn zijn tegenpool. Alles lijkt hem aan te komen waaien en hij maakt zich nergens druk om. Waar Stijn alles tot in de puntjes plant, laat Philip de dingen gewoon gebeuren. Philip gedraagt zich als een verwend kind en laat zich de zorg van Stijn heerlijk aanleunen.

De omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, de winterse bossen van Oregon, geeft aan het verhaal een verstilde en spannende sfeer. De hut die al jaren niet onderhouden lijkt, de voetstappen en peuken in de sneeuw die van niemand afkomstig lijken te zijn, het kraken van de bevroren takken maken dat de sfeer van het verhaal steeds meer spookachtig wordt. En uiteindelijk blijkt dat de verteller van het verhaal misschien niet helemaal te vertrouwen is.
Ondanks de spookachtige sfeer is het boek ook grappig. Alles lijkt mis te gaan. Zelfs de meegebrachte dvd blijkt onder de krassen te zitten. Dit zorgde voor het nodige gegrinnik van mijn kant.

Een goed geschreven, prettig lezend en spannend boek, dat mij verbijsterd achterliet. Wat heb ik nou gelezen?

Reacties op: Spannend boek over een verwende schrijver en een hypergeorganiseerde wannabee

Oregon - Jori Stam
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99 Bestel het e-book € 12,99