Het einde was minder spannend dan het begin.

Maartje 24 september 2019 Hebban Team
Ik was heel blij toen ik hoorde dat ik mocht meedoen aan de leesclub voor dit boek op Hebban. Ik was namelijk erg gecharmeerd van boek 1 in de serie. De personages hadden mijn hart gestolen, de politieke intriges waren interessant en de manier waarop magie/ kruiderij gebruikt werd was verfrissend.
Helaas heeft boek 2 mijn verwachtingen niet helemaal waargemaakt.

Het boek startte sterk, al moest ik wel weer even wennen aan alle namen en bijnamen (een namenlijst zou handig zijn). Het tempo lag vanaf het begin een stuk hoger dan in het eerste boek, waardoor het gemakkelijker doorlas. De verschillende verhaallijnen waren interessant en lieten ons nog meer kennismaken met de personages en de politieke intriges. De vele plotwendingen, waardoor je niemand meer echt kon vertrouwen, vond ik in eerste instantie ook erg leuk.
Helaas bleef het boek een beetje steken in onbetrouwbare personen en mislukte plannen, hierdoor werd het verhaal voor mij toch wat te langdradig. Daarnaast hadden verschillende personages een wel erg grote persoonlijkheidsverandering ondergaan tussen boek 1 en 2 in. Hierdoor miste ik de humor van boek 1 en kwam er te veel nadruk te liggen op het zich verantwoordelijk voelen voor alles wat mis ging.

De verschillende culturen, de politieke situaties en de relaties die in het verhaal werden uitgewerkt vond ik wel echt een pluspunt van het boek. Sara Raasch heeft veel moderne problemen in dit boek een plekje kunnen geven, zoals religie, het verschil tussen arm en rijk, de machthebbers tegenover de massa, geaardheid en het ontdekken daarvan en misschien nog wel meer. Wat deze thema's betreft ben ik blij met deze duologie, al had het van mij ook een iets dikkere standalone mogen zijn.

Meer recensies van Maartje