Those who don't remember the past are condemned to repeat it

Maartje 19 november 2019 Hebban Team
Het leven is een sprookje voor Sara Blum, de hoofdpersoon in deze graphic novel van de auteur van Wonder en Augie & Me.
Sara is een meisje in de basisschool leeftijd dat in een klein dorp in Frankrijk woont. Alles in haar leven is fijn. Ze heeft lieve ouders die haar op handen dragen, ze woont in een fijn huis in een goede buurt en heeft veel kleding en speelgoed. Ze is eigenlijk een tikkeltje verwend. Alleen, Sara is Joods en de oorlog is dichtbij. Aan het begin van de oorlog merkt Sara er nog niets van, maar langzaam aan komt deze dichterbij en wordt het leven voor de Joden moeilijker. Uiteindelijk moet Sara onderduiken.

Dit verhaal is getekend en geschreven en geeft hierdoor een prachtig indringend beeld van het leven van Sara. De tekeningen zijn rustig en in zachte kleuren opgesteld, maar geven wel zoveel details dat je je middenin het verhaal waant.R.J. Palacio heeft veel aandacht besteed aan de gezichtsuitdrukkingen van de personages, waardoor de tekeningen veel zeggingskracht krijgen.
Normaal lees ik liever een geschreven verhaal, omdat je daarin vaak meer informatie krijgt en ik me daardoor beter kan inleven, maar dit boek blies mij van mijn sokken. Ik heb geschreeuwd toen Sara iets doms van plan was en aan het einde hield ik het niet droog. Dit boek over een verschrikkelijke tijd in de wereldgeschiedenis gaat vooral over vriendelijkheid. Het gaat over vriendelijkheid in een tijd waarin deze vriendelijkheid je het leven kon kosten.

Een echte aanrader voor kinderen en volwassenen.

Meer recensies van Maartje