Six of Crows, een long-time favourite

MadeliefReinieren 10 september 2021
Het boek Six of Crows zal - als het om fantasy gaat- altijd een favoriet van mij blijven. Het is een goed uitgedacht boek met veel diversiteit bij de hoofdkarakters. Six of Crows hoort bij de Grishaverse, de Shadow and Bone trilogy is hier een eerder uitgebracht deel van. Het is deel één van de duology, en deel twee 'Crooked Kingdom' beloofd nog beter te worden!

Six of Crows speelt zich af in Ketterdam, dat gebaseerd is op Amsterdam uit de gouden eeuw. Met de verschillende bendes en grimmige sfeer die in de straten hangt.
Het boek volgt zes tieners die samen zijn gekomen voor een missie om iemand uit de meest beveiligde gevangenis te stelen. Waar het begin erg langzaam was en lastig was om doorheen te komen, was de rest van het boek 'fast-paced' en ging je er zo snel doorheen dat je baalde als je het boek uit had.

Zoals al eerder aanbod kwam is de diversiteit tussen de karakters zo breed. Dit is duidelijk een upgrade van Shadow and Bone, waar de diversiteit in het eerste boek ver te zoeken was. Voor een Young Adult boek, dat geschreven is in deze tijd, is het belangrijk dat er genoeg diversiteit is waar er voor iedereen iets tussen zit waar zij zich mee kunnen associëren.

Het boek richt zich ook meer op de groei van de personen en hoe hun omgaan met hun trauma's. Dit maakt het verhaal eromheen niet minder belangrijk/interessant., maar zorgt er wel voor dat je een echte band creëert met de hoofdkarakters.

Voor tieners, maar ook voor de jong volwassenen is dit zeker een aanrader!