Door een prive relatie kreeg ik het boek Schemertijd van Frans Sitvast in handen en heb het gelezen.
Het is een verhalenbundel met zes korte verhalen, met telkens een hoofdpersoon die, zoals de flaptekst ook vertelt, ongevraagd op reis gaat in ruimte, tijd en in zijn eigen leven.
De vertelstijl is vlot en beeldend, je wordt makkelijk ‘het verhaal in getrokken’. De verhalen zitten dicht op je huid, want het gaat om doodgewone mensen, ‘anti-helden’ zogezegd, eigenlijk heel erg zoals ‘jij en ik’.
Ze gaan mee met een spooktrein, een tijdpoort naar de 17e eeuw, een lift met wonderlijke bestemmingen en nog meer. Grappig en nog best spannend van tijd tot tijd. Je wilt toch dat het telkens goed afloopt.
De verhalen zijn hierdoor sympathiek en boeiend. Geleidelijk komt er een rode draad die volledig wordt uitgerold in het laatste verhaal waar op vermakelijke wijze alle losse eindjes van de eerdere verhalen samengebonden worden
tot een logisch, zelfs ontroerend einde, heel creatief bedacht. En echt Hollands (‘Hollandse klei’), want Hollandser kunnen de hoofdpersonen en hun omgeving niet zijn… Ook dat maakt het zo leesbaar. Gewoon een heel leuk boek om in één keer uit te lezen. Een verrassend debuut.

Reacties op: Verrassend debuut

Schemertijd - Fantasyverhalen uit de Hollandse klei - Frans Sitvast