Romantisch mysterie dat je laat smachten naar meer

Majonne 11 oktober 2019
Openbloeien doe je niet in de schaduw….
maar wel in het maanlicht van Luna.

Hoewel dit boek een Engelse titel heeft, is het in het Nederlands geschreven.
Ik moest erg aan dit boek wennen, ik vond het langzaam op gang komen. En ik vond het wat verwarrend, niet logisch. Ik begreep de keuzes niet, waarom gaat Lora niet naar huis, hoe komt haar stiefzusje daar om vervolgens ook te blijven, waarom lijkt ze haar oude leven en mama vergeten. Dat is iets persoonlijks en toen ik dat eenmaal een beetje los kon laten, kon ik genieten en me laten meeslepen door de magie van het verhaal.

Day Dreamer heeft een prachtige, wat romantische sfeer. Mede dankzij de mooie tekeningen bij de hoofdstukken. Als je het boek even hebt moeten wegleggen, MOET want dit boek wil je niet wegleggen, dan zit je door de tekeningen zo weer in de sfeer.
Luna schrijft beeldend, met de meest bijzondere vergelijkingen brengt ze haar verhaal tot leven, in geur, kleur, beeld en sfeer.
Het boek is wat vreemd, het voelt haast alsof je droomt. Soms had ik, net als in een echte droom, het idee dat ik dingen niet begreep, stukjes miste, de clou maar niet kon vatten. Ik dacht bijna het geheim in mijn grip te krijgen, maar dan ontglipte het me weer. Het mysterieuze en geheimzinnige is voor mij een groot deel van de kracht van dit boek, naast de heerlijke karakters en de humor. Aan het eind wordt een stuk geheim onthult, maar tegelijkertijd wordt het mysterie nog groter.

Naast romantisch, sferisch, sprookjesachtig en mysterieus, is dit boek ook grappig.
Vooral de balscene op blz 68 is me bijgebleven. "Daarnet, toen ik me in de jurk wurmde, had ik me als een hansworst in een jurkverpakking gevoeld. Nu, terwijl hij me zo aanstaart met die helblauwe ogen van hem,  voel ik me praktisch eetbaar."

De karakters zijn heerlijk en lijken zo uit een sprookje te komen. De wat onnozele en dromerige prinses Lora, de gemene stiefzus, de goede fee. De lieve moederkloek, de knorrige maar toch stiekem goedige vaderfiguur. De schattige en ondeugende zusjes. Het hondje. En natuurlijk de twee intrigerende jongemannen.

Het boek eindigt met een enorm mysterie, een cliffhanger dat je laat smachten naar meer.

Zou ik dit boek aanraden, absoluut, 4 1/2 sterren. Als je moeite hebt te moeten wachten tot het mysterie onthuld wordt, zou ik nog even wachten dit boek te lezen. Voorjaar 2020 wordt Night Thinker, deel 2 van dit tweeluik, verwacht.
#boekvonnis

Meer recensies van Majonne