Een thriller om met al je zintuigen te beleven

Majonne 04 oktober 2019
Jeroen Windmeijer; je bent dol op zijn boeken of je vindt het maar niks.
Boeken van Jeroen Windmeijer voelen altijd een beetje aan als leerboeken. Je krijgt als lezer, met name in het begin, veel informatie aangereikt. Dat betekent dat je je koppie erbij moet houden, je leest dit niet even tussendoor weg. Je moet er echt even inkomen, maar eenmaal halverwege komen de onthullingen en plot twists en zijn de boeken spannender dan welke andere thriller ook. Als je het leuk vindt nieuwe kennis op te doen, over geschiedenis, religie en culturen, dan zijn dit de boeken voor jou. Buiten dat zijn de thrillers niet voorspelbaar, je weet niet bij het tweede hoofdstuk al hoe het verder zal gaan. En al denk je het te weten, loopt het toch net even anders.
Jeroen Windmeijer weet je als geen ander rond te leiden in een stad of land. Na de Leiden-boeken neemt hij de lezer dit keer verder op reis. We gaan met hoofdpersoon Luc mee naar Bolivia. Je voelt de warme zon, je ruikt de aarde, ziet de rijke kleuren. Je leeft met Luc mee als hij spreekt over Nayra en hoopt dat ze elkaar weten te vinden. Nu klinkt dit enorm romantisch. Maar we hebben het hier wel over een thriller. Beetje bij beetje onthult het verhaal zich. Hier zit de gruwelijkheid niet in de moord zelf, maar in de gestoorde gedachtegang en verstoorde geloofsbeleving van de moordenaar. Ik heb genoten van de reis, de kennis die ik heb opgedaan en vooral van de spanning. Ik houd van de levendige, beschrijvende stijl. Ik heb geen enkele moeite het voor me te zien en met alle zintuigen te beleven.
Met dank aan Boekenfans!

Meer recensies van Majonne